You Are Here: Home » Aktywność » Dla zdrowia » 2 000 kroków dziennie więcej, może uratować Ci życie!

2 000 kroków dziennie więcej, może uratować Ci życie!

Czy wiesz, że około 370 milionów ludzi na świcie cierpi na cukrzycę? Oznacza to, że na każde 100 osób przypada 5 osób z objawami tej choroby. Według Światowej Organizacji Zdrowia, co 5 sekund diagnozuje się cukrzycę u kolejnej osoby, a co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań tej choroby.

W czasopiśmie Lancet opisano bardzo ciekawe badanie, które pokazało, że aktywność fizyczna dla osób, które znajdują się we wczesnym stadium cukrzycy, jest bardzo istotna, aby zapobiegać rozwoju i powikłaniom tej choroby. W badaniu wzięło udział 9306 uczestników z 40 krajów świata. Wszystkie osoby miały obniżoną tolerancje glukozy w organizmie, ale nie zdiagnozowaną cukrzycę typu-2. Dodatkowo, każda z osób miała potwierdzą  chorobę sercowo-naczyniową lub jeden z czynników ryzyka mogących ją spowodować, np: nadwagę, palenie papierosów itp. Wszystkie osoby były obserwowane przez 6 lat, pod kątem pojawianie się takich objawów chorobowych, jak zawal serca, udar mózgu oraz śmierć z powodu powikłań sercowo-naczyniowych.

Na początku badania, uczestnicy otrzymali informacje i porady dotyczące utraty wagi ciała, sposobu odżywiania się, aktywności fizycznej. Porady kontynuowano podczas kilku następnych spotkań. Aby śledzić aktywność fizyczną uczestników, podczas przeciętnego tygodnia życia, część osób otrzymała  urządzenie do liczenia ilości kroków, na samym początku badania, a część osób po opływie jednego roku od rozpoczęcia badania.

Podczas całego badania zanotowano 531 niekorzystnych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Wyniki badań były niepodważalne – okazało się, że na każde 2000 dodatkowych kroków wciągu dnia, ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych zmniejszyło się, aż o 8%.  Wyższy poziom aktywności był wyraźnie skorelowany ze zmniejszeniem ryzyka niekorzystnych zdarzeń sercowo-naczyniowych takich jak:  zawal serca, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu, wylew krwi do mózgu itp.  Korzystny wynik zwiększonej aktywności  był niezależny od wieku i płci. W badaniu brano pod uwagę zwiększenie aktywności fizycznej o 2000 kroków dziennie, zarówno u osób już aktywnych, jak i u tych, które miały niską aktywność na początku badania.

Aby zrobić 2 000 kroków wystarczy tylko 20 minut!

Przeanalizuj swoje zachowania w ciągu dnia. Potrzebujesz zdobić co najmniej 10 000 kroków dziennie, aby dać sobie szanse na zdrowie. Jest z pewnością wiele możliwości, aby zacząć więcej chodzić w ciągu dnia. Bo przecież, tak naprawdę stan przedcukrzycowy to już ostateczność, aby zrewidować swoje nawyki. One wyrabiają się już w dzieciństwie. Więcej fizycznego wysiłku na co dzień,  to lepsze samopoczucie, więcej energii do życia, szansa na niższą wagę ciała, sprawniejsze stawy i piękniejsze mięśnie i do tego okazja, aby podziwiać przyrodę, spędzać czas na spacerach z dziećmi i zauważać nasze otoczenie.

Kiedyś jedna z moich koleżanek narzekała na brak zrozumienia ze strony swojego męża, gdy poskarżyła się, że pod koniec dnia, jest strasznie zmęczona. Mąż zwrócił jej uwagę, że niepotrzebnie przemierza mieszkanie tam i z powrotem wiele razy, zamiast od razu zastanowić się, co jest jej potrzebne i nie wracać wielokrotnie w te samo miejsce. Coś w tym chodzeniu jednak jest, bo my, kobiety żyjemy przecież statystycznie dłużej.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top