You Are Here: Home » Odchudzanie » bmi » Sprawdź czy masz nadwagę! Oblicz swój wskaźnik BMI!

Sprawdź czy masz nadwagę! Oblicz swój wskaźnik BMI!

Warto obliczyć Twój wskaźnik BMI. aby lepiej orientować się w zagrożeniach dla organizmu. Skorzystaj z gotowego kalkulatora:

Waga (w kg)     Wzrost (w cm)   

                        
                             Twój wynik:   Warto wiedzieć, że dla osób dorosłych wartość BMI wskazuje na:

Wartość BMI Ocena Komentarz
< 16 III stopień szczupłości Poważne ryzyko niedożywienia
białkowo-energetycznego
16,00 – 16,9 II stopień szczupłości Umiarkowane
ryzyko niedożywienia
17 -  18,49 I stopień szczupłości Niewielkie
ryzyko niedożywienia
18,5 – 24,9 Zakres normy Masa ciała prawidłowa
25 – 29,9 Nadwaga Stan przed otyłością,
zwiększone ryzyko chorób
30 – 34,9 I stopień otyłości Wysokie ryzyko chorób
układu sercowo-naczyniowego
35 – 39,9 II stopień otyłości Znaczne ryzyko chorób
serca, naczyń i układu ruchu
> 40 III stopień otyłości
– otyłość olbrzymia
Bardzo wysokie ryzyko chorób cywilizacyjnych

Oznaczanie wskaźnika masy ciała ma znaczenie w ocenie zagrożenia chorobami związanymi z nadwagą i otyłością np. cukrzycą, chorobą niedokrwienną serca, miażdżycą. Im mniejsza wartość BMI, tym ryzyko wystąpienia takich chorób jest mniejsze.

O wiele dokładniejszym (lecz trudniejszym do zmierzenia bez specjalistycznej aparatury) wskaźnikiem jest procentowa zawartość tłuszczu w organizmie. BMI może bowiem nie odzwierciedlać rzeczywistej nadwagi. U ludzi dobrze umięśnionych, u mężczyzn, może być wyższy, choć tak naprawdę, te osoby mogą nie mieć nadmiaru tkanki tłuszczowej.

W praktyce klinicznej nie jest zalecane stosowanie wskaźnika BMI do oznaczania prawidłowej wagi ciała dla dzieci do ok. 14 roku życia.  Służą do tego „tabele centylowe” i odpowiednia interpretacja danych dotyczących wagi i wzrostu.

BMI jest bardzo prosty i pomocny w użyciu, wtedy gdy chcemy się odchudzać, lub kontrolować swoją wagę. Łatwiej jest zapobiegać otyłości niż potem ją leczyć, dlatego warto zaopatrzyć się w wagę łazienkową i raz w tygodniu sprawdzać swoja wagę. Łatwiej będzie wtedy wyznaczyć cel i zaplanować go tak, aby był realny i motywujący. Jak widzisz zachowanie prawidłowej wagi ciała, ma duże znaczenie dla Twojego zdrowia.

Przykład obliczania BMI według tabeli

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top