You Are Here: Home » Odżywianie » Słowniczek » Co to jest Indeks Glikemiczny?

Co to jest Indeks Glikemiczny?

Węglowodany, które długo wchłaniają się z jelita cienkiego do krwi gwarantują dobre samopoczucie.

Indeks Glikemiczny – jest to pomiar mówiący o tym, jak szybko rośnie poziom glukozy we krwi po zjedzeniu danego węglowodanu, którego indeks glikemiczny określamy.  Najlepiej czujemy się wtedy, gdy poziom cukru we krwi rośnie powoli, czyli po zjedzeniu węglowodanu  o niskim indeksie glikemicznym. Cukier we krwi to najważniejsze paliwo dla naszego mózgu – jeśli rośnie stopniowo, daje odpowiednią ilość paliwa w odpowiednio długim czasie. Węglowodany o długich łańcuchach cząsteczek, wchłaniają się wolno, gdyż enzymy działające w jelitach potrzebują więcej czasu aby uwolnić z nich cząsteczki glukozy, które następnie stopniowo wchłaniają się przez błonę śluzową jelita do krwi.

Jedzenie, które człowiek spożywał podczas całej swojej ewolucji powodowało powolny wzrost cukru we krwi. Niestety nowoczesne jedzenie z dużą ilością cukru i rafinowanych węglowodanów, tj. płatki śniadaniowe, puree ziemniaczane, białe pieczywo jest trawione zdecydowanie za szybko. Glukoza wchłania się szybko z jelita do krwi. Konsekwencją tego jest wysoki poziom cukru we krwi. Cukier jest lepki i w wysokich stężeniach może odkładać się w ścianach naczyń krwionośnych, mózgu i w wielu innych tkankach. Jest to bardzo niezdrowe i zmusza to organizm do uwalniania dużych ilości hormonu obniżającego poziom cukru, czyli insuliny.

Zbyt wysoki poziom insuliny powoduje:

  • Gwałtowne spadki poziomu cukru we krwi czego skutkiem jest zmęczenie, dekoncentracja i ponowne uczucie głodu.
  • Wzrost łaknienia na słodycze .
  • Tycie i wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2, choroby serca oraz naczyń krwionośnych, miażdżycę.

Różne poziomy IG w pożywieniu

Ponieważ wiemy, że węglowodany  różnią się od siebie tym, że różnie podwyższają poziom cukru we krwi, naukowcy zbadali ponad 500 produktów odżywczych i wprowadzili IG.

Niski Indeks Glikemiczny posiadają węglowodany, które wchłaniają się wolno. Wszyscy odnoszą korzyści z używania takich produktów niezależnie od tego czy są to dzieci, dorośli, zdrowi, trenujący, cukrzycy, chorzy na serce, otyli czy też osoby z nadwagą.

Gdy utrzymujesz dobry poziom cukru we krwi, łatwiej jest utrzymać Ci prawidłową wagę ciała. Koncentracja, możliwości unysłowe i witalność organizmu podnoszą się.  Wiele osób, które zaczynają zwracać uwagę na produkty z niskim poziomem IG gubią spontanicznie nadwagę, ponieważ są syci przy mniejszej ilości kalorii i wcale nie są tak desperacko nastawieni na słodycze.

Dla tych osób, które mają cukrzycę, wprowadzenie niskoglikemicznych produktów jest pierwszym krokiem do obniżenia dawki insuliny. Znam osobiście wielu pacjentów, którzy dzięki prawidłowej diecie, całkowicie przestali zażywać leki na obniżenie poziomu cukru we krwi.

Dzieci, które jedzą potrawy o niskim IG są bardziej zdyscyplinowane w szkole, lepiej się uczą i zapamiętują. Poza tym te dzieci, które są nadpobudliwe stają się spokojniejsze gdy dostaną jedzenie z niskim IG.

 Które produkty zawierają niski IG?

Tutaj znajduje się Tabela_Indeksow_Glikemicznych. Wydrukuj ją i powieś w widocznym miejscu. Możesz najpierw zabierać ją na zakupy, po pewnycm czasie będziesz już wiedzieć do jakich półek sklepowych kierować swoje kroki.

Pamiętaj, aby jak najczęściej spożywać posiłki z niskim IG. Jeśli zjesz od 4 do 5 posiłków dziennie z niskim IG, to możesz sobie pozwolić od czasu do czasu na małe ciasteczko czy cukierka.

Przepisy, które znajdują się na tej stronie, zawierają produkty o niskim IG. Jeśli będziesz odżywiać się w ten sposób i dołączysz aktywność fizyczną do swojego harmonogramu dnia, to szybko osiągniesz pożądane rezultat zgrabnej sylwetki.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top