You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » Czy czekolada może odchudzać?

Czy czekolada może odchudzać?

Kakao jest znane jako niezwykle bogate źródło antyoksydantów,  w formie przede wszystkim polifenoli, znanych jako substancje chroniące przed rakiem jelita grubego.  Jest ono bogatym  źródłem magnezu, wapnia, cynku, chromu, żelaza i  manganu. Kakao świetnie wpływa na samopoczucie, redukuje stres i wyczerpanie, zwiększa koncentrację. Przez niektórych uważne jest również za afrodyzjak.

ORAC dla proszku kakaowego,  wartość która mówi o zawartości antyoksydantów, wynosi około 80 000. Ta wartość, im jest większa, tym lepiej. Dla porównana ORAC brokułu  to 1300, a orzechów caschew to 2000. Antyoksydanty są znane z tego, że zwiększają wrażliwość komórek na insulinę, co ma duże znaczenie dla procesów spalania komórkowego. Oporność błony komórkowej na insulinę, hormonu regulującego gospodarkę cukrową i tłuszczową, przyczynia się do podniesienia jej poziom we krwi, a to powoduje większe odkładanie tłuszczu w komórkach depozytowych.  Odchudzanie i utrzymanie prawidłowej wagi ciała jest wtedy niemożliwe.  Dlatego trzeba zadbać, o stałe dostarczanie odpowiedniej ilości tych substancji. Kakao to doskonałe źródło.

Kakao zawiera teobrominę, substancję podobną w budowie do kofeiny, ale z mniejszym działaniem na ośrodkowy układ nerwowy.  Człowiek posiada enzym rozkładający teobrominę, dlatego kakao może być bezpiecznie spożywane.  Teobromina zwiększa uwalnianie tłuszczu z komórek i poprzez to szybsze jego spalanie. Pamiętaj, że Twoi czworonożni przyjaciele – psy i koty, nie rozkładają teobrominy i może ona wywołać u nich śmiertelne zatrucie.  

Czy czekolada może odchudzać?

Jeśli wybierzesz zwykłą, dostępną w sklepach jasną lub ciemną czekoladę, z dodatkiem cukru,  zwiększysz znacząco  ilość dostarczonych kalorii. Nadmiar kalorii zniweluje działanie, przyspieszające spalanie tłuszczu, czystego  ziarna kakaowego.  Proszek kakaowy lub kakaowe wiórki, lub inaczej  śrut kakaowy, jest znacznie lepszy jeśli chodzi o odchudzanie. Warto poszukać w sklepach ze zdrową żywnością ziarna kakaowca mało przetworzonego. Wysoka temperatura i obróbka chemiczna niszczą bowiem antyoksydanty.

Wiele osób jest przyzwyczajonych do czegoś dobrego na deser i wtedy, zamiast białej czekolady,  można wybrać kilka kawałków ciemnej, nie mniej niż 85%. Ostatnim moim odkryciem jest czekolada firmy szwajcarskiej Lindt, zawierająca  99% ziarna kakaowego, dostępna w sklepach sieci spożywczej Piotr i Paweł. Muszę przyznać, że jest ona dla nie prawdziwym rarytasem. Lubię zjeść kilka kawałków do filiżanki kawy. Wiele osób krzywi się na jej smak, ale dla mnie jest niezwykłym doznaniem  smakowym.

Prawdziwymi smakoszami czekolady byli Majowie. Dowiedzieli się, o tym naukowcy, gdy znaleźli wykopaliska z 4 wieku n.e. Naczynia używane przez Majów zawierały ciemny nalot,  który okazał się teobrominą zawartą w ziarnach kakaowca. Przeczytaj artykuł, o historii czekolady, nazywanej również pokarmem bogów.  Znajdziesz w nim wzmiankę, o niesamowitych właściwościach ziaren kakaowca przywiezionych przez Krzysztofa Kolumba z Ameryki do Hiszpanii.

„Garstka ziaren przywiezionych wtedy jako ciekawostka na dwór hiszpański, nie wywołała jeszcze poruszenia na Starym Kontynencie. Uwagę na ich szczególne właściwości zwrócił dopiero Ferdynand Cortez, który przybył do krainy Azteków w poszukiwaniu legendarnego Eldorado. Spostrzegł, iż: „Garnuszek kakao daje żołnierzowi wigor na cały dzień” i postanowił zainwestować w uprawę nowego, brązowego złota”.

Dzisiaj, w temacie kakaowym, polecam  smakowite kuleczki, własnego pomysłu. Przygotowanie zajmuje 5 minut. Robię je z produktów, które zawsze znajdują się w mojej kuchni.

Składniki:  3 łyżeczki mielonego siemienia lnianego, 2 łyżeczki mąki sojowej, 2 łyżeczki oleju rzepakowego, lub lnianego tłoczonego na zimno,  1 łyżeczka miodu, szczypta chili lub pół łyżeczki przyprawy  sambal oelek, 2 łyżki kakao do obtoczenia kulek.

Sposób przyrządzania: Do kubeczka wsypuje siemię lniane, dodaję  mąkę sojową, olej, miód, chili i wszystko  energicznie mieszam łyżeczką przez 1 minutę. Gdy masa jest gotowa, nabieram na łyżeczkę i formuję kulki, obtaczam w kakao.  Gotowe!

Jako dodatek smakowy, można dodać imbir, posiekane migdały, orzechy, zioła, herbatę chai,  również  kakao do masy, nie tylko do obtoczenia. Wszystko według własnej fantazji. Na zdjęciu pokazałam gotowe kuleczki i podstawowe produkty z jakich są zrobione. Ta przekąska „na ząbek”, do kawy lub popołudniowej herbaty, jest przepyszna i zdrowa.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top