You Are Here: Home » Odchudzanie » Coaching odchudzania » Czy muszę trenować?

Czy muszę trenować?

Zacznij od zmiany swojego nastawienia

Co myślisz wtedy gdy słyszysz słowo trening albo aktywność  fizyczna? Czy jest to coś przyjemnego, co powoduje, że czujesz się dobrze i coś za czym tęsknisz? Czy może od razu łączysz to z czymś, co jest nudne i męczące, coś co łączysz ze słowem „muszę” i chcesz od razu tego uniknąć?

Jeśli należysz do tych co lubią trenować  i odkryłeś, że czujesz się dobrze wtedy gdy trenujesz,  mogę Ci tylko pogratulować! Jeśli należysz do tych ludzi, którzy jeszcze nie zaczęli trenować i uważasz, że trening powoduje niepotrzebny ból i frustrację, możesz  nauczyć się pokonać Twoje opory i zmienić swoje nastawienie. Ponieważ  w tym momencie zaczyna się Twoja wygrana w postaci zdrowia i dobrego samopoczucia.

Odpowiedź jest w Tobie

Trening nie może być zmuszaniem siebie do czegoś czego nie lubisz. Jeśli sadzisz, że trening to kara, nigdy nie zaczniesz regularnych ćwiczeń. Aby trening stał się Twoim naturalnym odruchem, stylem życia, trzeba znaleźć swoją własną motywację aby to robić.

Jest bardzo wiele powodów dla których warto trenować.  Tylko Ty możesz  znaleźć powód dla siebie. Ja, mogę Ci pomóc znaleźć dobre argumenty, aby zacząć trenować.

Większość ludzi chce zacząć trenować aby schudnąć, ponieważ wie, że wysiłek fizyczny powoduje przewagę procesów spalania zbędnego tłuszczu. Część osób chce poprawić swój stan zdrowia, wspomóc leczenie nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy, chorób krążenia. Inni chcą po prostu wyglądać pięknie i atrakcyjnie, a jeszcze inni, wtedy gdy ćwiczą, czują się lepiej psychicznie.

Trening ma wiele dobrych efektów

Aby Twoje ciało funkcjonowało dobrze potrzebuje aktywności fizycznej,  po to jest stworzone. „Jeśli go nie będziesz używał – stracisz go”. Jeśli nie będziesz używał swoich nóg, aby chodzić, jeździć na rowerze, biegać, mięśnie zatracą swoją siłę, smukłość i napięcie, stawy zatracą swoją ruchliwość i ulegną degeneracji, a ścięgna staną się sztywne i ograniczą zakres ruchu stawów. Twoje ciało zacznie  cierpieć, pojawi się ból i choroby.

Dlatego potrzebujesz utrzymywać się w formie, tak jak potrzebujesz zachowywać w formie inne funkcje swojego ciała. To dotyczy również wszystkiego w Twoim życiu. Ćwiczenie daje gotowość i stajesz się lepszy i lepszy w tym, na czym się koncentrujesz. Trenowanie wpływa pozytywnie na cały Twój organizm. Oprócz układu ruchu, zaczyna działać przemiana materii, trawienie, następuje produkcja hormonów odpowiedzialnych za procesy spalania tłuszczu. I nie zdziw się, gdy zaczniesz regularnie ćwiczyć, Ty również zaczniesz się zmieniać. Będziesz bardziej zadowolony, spokojniejszy, podniesiesz poczucie własnej wartości, będziesz mieć odwagę iść nowymi drogami w życiu.

Mamy sztucznie zorganizowany świat

Jedynym powodem, dla którego trzeba zacząć trenować jest to, że w naszym życiu, a przypuszczalnie i w  Twoim, jest zdecydowanie za mało ruchu. Kiedyś człowiek wykonywał niezwykle dużo pracy fizycznej. Wiele osób pracowało na roli, w przemyśle i w domu. Ludzie wysilali fizycznie swoje ciało na co dzień. Nosili wodę, doglądali zwierząt, prali bieliznę. Ta praca była ciężka, nierzadko wyniszczająca i nie zawsze dobra dla ciała. Ale słowo „aktywność fizyczna” było zupełnie bezużyteczne. Dzisiaj prawie wcale się nie wysilamy, żeby przeżyć dzień. Mamy pralki, zmywarki, miksery, woda leci z kranu, jeździmy samochodami, autobusami.

Pomyśl, ile pracy musiał wykonać człowiek, aby zjeść kromkę własnego chleba. Wszystko, od zasiania ziarna po pieczenie chleba. I dlatego, ponieważ nie robimy tego, do czego nasz organizm został stworzony, musimy w sposób sztuczny znaleźć na to sposób.

Naturalna część naszego życia 

Jeśli miałeś kiedykolwiek podczas treningu poczucie zadowolenia i poczucie wolności, to z pewnością możesz go wprowadzić na stałe do swojego życia. Oczywiście, są dni kiedy Ci się nie będzie chciało trenować. Na pewno zdarzy się Tobie, że w ciemny zimowy dzień, kiedy jest zimno i wieje wiatr, opuścisz zajęcia, ale kiedy już zaplanujesz i wybierzesz trening jako stałą aktywność swoim codziennym życiu, powrócisz do trenowania bez dużych oporów. Możesz potrzebować przypominania, inspiracji, czasami „pstryczka w nos”, ale jeśli choć jeden raz poczułeś się dobrze dzięki treningowi, już dłużej nie będziesz mieć w sobie takiego oporu. Regularne trenowanie, to tak, jak nauczyć się jeździć na rowerze. Na rower po prostu wsiadasz i jedziesz i tak samo jest z treningiem.

Zamieniłam Rover na rower

Kilkanaście lat temu, gdy wyjechałam do Szwecji, miałam samochód marki Rover, a życie bez samochodu wydawało mi się zupełnie niemożliwe, dopóki… gdy poszłam na badanie okresowe w swoim szpitalu i na szereg pytań związanych z moim trybem życia odpowiedziałam, że przyjeżdżam  do pracy samochodem. Moje parametry zdrowotne nie wyglądały ciekawie. Usłyszałam zalecenie – „Kupić rower i jeździć do pracy rowerem”. Odległość 5 km z rana, gdy przeważnie się spieszą, wydawała mi się nie do przebycia! A co z zimą, czy też jeździć na rowerze?  Odpowiedź była twierdząca. Co się później wydarzyło? Gdy zaczęłam dowiadywać się, co robią moi szwedzcy koledzy, okazało się, że mój szef przyjeżdża codziennie do pracy na wrotkach – 7 km, jego żona wozi dzieci do przedszkola w przyczepie rowerowej, a kolega przemierza często odległość 30 km do pracy, na rowerze. Domyślasz się pewnie, że zarobki w Szwecji z pewnością pozwalają na posiadanie wspaniałego samochodu.

Co zrobiłam? Dostosowałam się do zaleceń. Dopasowałam czas, na robienie rożnych rzeczy, wliczając w to czas jaki zajmie mi dojazd rowerem. Rower stał się moim codziennym środkiem lokomocji niemal od 8 lat. Dawno sprzedałam samochód, ponieważ stał całymi tygodniami pod domem. Większe odległości przemierzam transportem publicznym. Czasami, gdy z mozołem pakuję torby z zakupami na bagażnik mojego roweru, myślę sobie, że nie dość, że dbam w ten sposób o swoje zdrowie, to choć odrobinę przyczyniam się do zdrowia naszej planety. A to wszystko dzięki zmianie nastawienia.

Odpowiedz teraz na pytania:

  • Ile czasu dziennie spędzasz aktywnie fizycznie?
  • Czy wybierasz schody w domu i w pracy, czy jedziesz windą?
  • Czy masz pracę, w której się dużo ruszasz?
  • Czy często bawisz się ze swoimi dziećmi poza domem?
  • Czy wychodzisz z psem i razem z nim biegasz?
  • Gdzie spotykasz swoich znajomych: na korcie tenisowym, na polu golfowym, umawiasz się z nimi na spacer, na siłownię, czy w barze albo restauracji?
  • Jedziesz do pracy autobusem, samochodem tramwajem czy może idziesz na piechotę albo jedziesz na rowerze?
  • Czy dźwigasz zakupy do domu?
  • Czy wykonujesz prace domowe samodzielnie: sprzątasz, myjesz okna, pieczesz, wieszasz panie itp.?
  • Czy pracujesz w ogrodzie latem, a zimą odgarniasz śnieg?

A teraz przeczytaj powody, aby prowadzić aktywne fizycznie życie:

  • Mniejszy problem z bólami krzyża, karku, ramion, kolan i stóp.
  • Lepsze samopoczucie.
  • Lepiej radzisz sobie z codziennymi zadaniami fizycznymi.
  • Masz mniejsze problemy ze snem i stresem.
  • Rzadziej jesteś przeziębiony i masz lepszą odporność na choroby.
  • Masz mniejsze ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, wysokie ciśnienie cukrzycę, udar mózgu, osteoporozę, nowotwory.
  • Zewnętrzna siła Twojego ciała, daje Ci wewnętrzna siłę.
  • Zmniejszają się objawy depresji, lęku, przewlekłego bólu.
  • Poprawia się zdolność do gojenia się ran i szybszego zdrowienia po operacjach.
  • Łatwiej kontrolujesz swoją wagę ciała.
  • Masz lepszą zdolność uczenia się i bystrość umysłu.
  • Zmniejsza się agresja i irytacja, równocześnie zwiększa się motywacja i pozytywne myślenie.
  • Aktywność fizyczna odmładza. Zarówno czujesz się młodziej, jak i wyglądasz młodziej.
  • Wzrasta poczucie własnej atrakcyjności

Nie możemy zatrzymać zmian jakie zachodzą w życiu – siedzącą pracę, szybkie jedzenie, wygodne życie, ale to od Ciebie należy, jak będziesz sobie z tym radzić. Co możesz zrobić? W jaki sposób możesz wdrożyć aktywność w codziennym życiu?

Podziel się z innymi swoimi doświadczeniami i przemyśleniami odnośnie aktywności fizycznej. Jeśli potrzebujesz inspiracji, poproś o wsparcie i dobre rady, jeśli masz pozytywne doświadczenia, napisz o nich i bądź inspiracją dla innych.

Na zdjęciu obok moje koleżanki na wycieczce po pracy.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top