You Are Here: Home » Aktywność » W jaki sposób aktywność fizyczna odchudza?

W jaki sposób aktywność fizyczna odchudza?

Życie człowieka zawsze było zawiązane z ruchem. Uprawa roli prymitywnymi narzędziami, praca w  domu, hodowla zwierząt – wszystkie te czynności wymagały siły i ruchu. Nie jesteśmy przystosowani do braku aktywności i stale jej potrzebujemy.  Jednak organizm człowieka jest zaprogramowany na oszczędzanie energii. Przez całą swoją ewolucję człowiek musiał zdobywać pożywienie, aby przeżyć, np. w okresach głodu. Naturalne więc, że wytworzył wiele mechanizmów metabolicznych, aby zagwarantować sobie przetrwanie – między innymi oszczędzanie tłuszczu za wszelką cenę.

Obecnie w codziennym życiu człowiek ma bardzo wiele możliwości, aby tę energię dalej oszczędzać. Instaluje windy, schody ruchome i jeździ samochodem nawet wtedy, gdy wie, że zabierze mu to kilka minut dłużej niż spacer -  po prostu chce żyć wygodnie.

Energia, która powstaje podczas wysiłku fizycznego, jest jednak bardzo ważna. Jest ona eliksirem młodości dla ciała i ducha. Niestety  tylko 5–7% ludzi regularnie uprawia sport.

Gdyby wszyscy rzeczywiście zrozumieli, jak niebezpieczne jest siedzenie, zaczęliby poszukiwać dróg do bardziej ruchliwego życia.

W naszym organizmie zachodzą naprzemiennie procesy spalania i oszczędzania energii. Biliardy komórek pracują nieprzerwanie, i potrzebują energii do wszystkich procesów. Jeśli nastąpi przewaga spalania, zaczynasz chudnąć. Dojdzie do tego tylko wtedy, gdy będziesz dostarczać odpowiedniego pożywienia i uruchomisz pracę mięśni, ponieważ tam następuje spalanie tłuszczu.

Jeśli chcesz schudnąć i zgubić nadmiar tłuszczu, trzeba, uruchomić procesy spalania w mięśniach. Procesy spalania w przyrodzie potrzebują tlenu. Tak samo jest w naszym organizmie. Cały czas zachodzą w nim procesy spalania, które potrzebują tlenu. Tłuszczu nie można spalić bez dostarczenia tlenu do tkanek. Aby dostarczyć tlen do pracujących mięśni, potrzeba silnego serca. Należy jednak pamiętać, że serce wymaga treningu, jak każdy inny mięsień. Gdy ma większą siłę, pompuje więcej natlenionej krwi do mięśni i procesy spalania tłuszczu następują łatwiej.

Codzienna aktywność i trening kondycyjny już po 3 miesiącach powodują, że Twoje serce pompuje więcej krwi i mniej się męczy. Wzrasta ilość krwi, która jest w stanie lepiej zaopatrzyć mięśnie w tlen potrzebny do spalania tłuszczu. Twoje mięśnie pracują bardziej wydajnie i mniej się męczysz. Ponieważ mięśnie otrzymują więcej tlenu, organizm zaczyna produkować w nich dodatkowe mitochondria. Są to małe „elektrownie” produkujące energię i tę energię pozyskują z  tłuszczów zgromadzonych w zapasach. Ilość mitochondriów w mięśniach po regularnym kilkumiesięcznym treningu wzrasta aż o 30–40%.

Im mięśnie są częściej używane, tym posiadają więcej mitochondriów. Im mają więcej mitochondriów, tym więcej też spalają tłuszczu. To powoduje,  że następuje zwiększenie procesów spalania w organizmie i zaczyna się proces utraty wagi. A to Ci właśnie chodzi.

Zapewne myślisz teraz „A co z dietą cud?”. Jeśli czytasz ten artykuł, to być może należysz do osób, które wciąż próbują się odchudzić, wyszukując nowe obiecujące diety. Otóż, „dieta cud” nie działa. Pozbawia ona organizm ważnych składników pokarmowych, również glukozy niezbędnej do pracy mózgu. Organizm pozyskuje jednak glukozę w pierwszej kolejności z zapasów białek w tkance łącznej. Uruchamia mechanizmy oszczędzania tłuszczu, nie wypuszcza z komórek tłuszczowych cząsteczek trójglicerydów do procesów spalania  i dlatego kolejna Twoja próba odchudzania  kończy się fiaskiem.

Najlepsza aktywność fizyczna przy odchudzaniu to aktywność kondycyjna. Podczas np.: jazdy na rowerze, szybkim spacerze, pływaniu, graniu w piłkę, bieganiu, norden working, tańca, wykonujesz głębokie oddechy które dostarczają tlen do krwi, zwiększa się praca serca i przyspiesza krążenie krwi, dzięki czemu krew zaczyna krążyć w naszym organizmie we wszystkich tkankach. Krew dostarcza nieprzerwanie tlen, do mięśni, co ma znaczenie przy spalaniu tłuszczów.

Teraz kiedy już rozumiesz, jaka rolę odgrywa aktywność fizyczna, przy gubieniu zbędnych kilogramów zaplanuj na nią codziennie czas, wybierz taką aktywność jaka sprawia Ci przyjemność i zacznij  chudnąć!

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top