You Are Here: Home » Odchudzanie » Dlaczego trzeba pić około 2 litrów wody dziennie?

Dlaczego trzeba pić około 2 litrów wody dziennie?

Nasz organizm zawiera od 60% do 70% wody. Kobiety, ze względu na większą zawartość tłuszczu w organizmie, zawierają jej mniej – 60%, mężczyźni, lepiej umięśnieni, więcej  – 70%. Organizmy niemowląt zawierają aż 80 % wody. U niemowląt utrata wody może prowadzić do śmierci. To dlatego biegunki są tak niebezpieczne u małych dzieci i często wymagają interwencji szpitalnej.

Woda stanowi główny składnik krwi, płynów ustrojowych i wypełnia wszystkie komórki naszego organizmu. Miliardy naszych komórek, stale, w każdej sekundzie, potrzebują wody do życia. Gdyby nie skóra rozpłynęlibyśmy się jak galaretka. To dlatego, poparzenia przy których następuje uszkodzenie dużych powierzchni skóry, powodują utratę wody prowadząca do śmierci.

Woda spełnia w organizmie wiele ważnych funkcji. Transportuje tlen i substancje odżywce do wszystkich tkanek, a jak już wiesz bez tlenu i paliwa, jakim jest przede wszystkim glukoza i tłuszcz, nie ma procesów spalania. Woda odbiera szkodliwe produkty przemiany materii, które uwalniają się w procesach przemian komórkowych i transportuje je do nerek a tam wydala z organizmu.

Woda warunkuje pracę mózgu, nerek, serca i całego organizmu.

Co się dzieje w komórkach mięśniowych, gdy w organizmie brakuje wody?

Gdy nie pijemy wystarczającej ilości wody podczas dnia, lub gdy czujemy pragnienie i próbujemy je ugasić, jak to często bywa, jedną filiżanką kawy, organizm zaczyna sięgać po rezerwy wody. Najwięcej wody zawierają komórki mięśni. Gdy organizm uruchamia to źródło wody aby zapewnić pracę innych ważnych narządów, jak mózgu, nerek, wątroby, serca, pozbawione wody komórki mięśniowe rozpadają się a więc zmniejsza się Twoja zdolność do spalania tłuszczu. A przecież nie o to Ci chodzi!

Woda ma jednocześnie bardzo ważną funkcję, jeśli chodzi o ochronę mięśni.

Jeśli chcesz schudnąć, trzeba uruchomić procesy spalania, a one odbywają się w mięśniach. Podczas ćwiczeń i pracy fizycznej mięśnie kurczą się i produkują ciepło. Organizm broni się, przed zbyt wysoką temperaturą i zaczynasz się pocić. To właśnie woda, czyli pot, ochładza Twoje ciało podczas ćwiczeń fizycznych. Spalanie tłuszczu wymaga dobrej cyrkulacji wody. Jeśli jej nie dostarczysz w odpowiedniej ilości, Twoje mięśnie przegrzeją się i rozpadną się.

Co dzieje się z komórkami tłuszczowymi kiedy brakuje wody w organizmie?

Brak wody jest sygnałem dla tkanki tłuszczowej, że nadchodzi jakieś niebezpieczeństwo lub zagrożenie i trzeba przygotować się na kryzys. Przemiana materii w organizmie przechodzi wtedy, co może wydac sie paradoksem, w stan oszczędzania tkanki tłuszczowej. Zwalnia się przemiana materii i praca enzymów odpowiedzialnych za uwalnianie tłuszczu z tkanek i przekazywanie go do mięśni. Oszczędzanie energii to proces, nad którym nasz organizm pracuje od tysięcy lat. W naszym organizmie działają te same mechanizmy genetyczne, które były aktualne w epoce kamienia łupanego, kiedy zdobywanie pożywienia i wody było głównym zajęciem człowieka. Dzięki temu człowiek mógł przetrwać ekstremalne warunki życia.

Podczas naturalnej utraty wagi ciała potrzebujesz więcej wody, w przeciwnej sytuacji procesy spalania w Twoim organizmie mogą być zagrożone. Miej zawsze przy sobie butelkę wody, szczególnie wtedy gdy ćwiczysz. Woda jest niezbędna dla aktywnych!

Jak organizm prosi nas o wodę?

Nasze pierwsze uczucie głodu to nic innego, jak prośba naszego organizmu o…. wodę. Dlaczego tak się dzieje? Potrawy, które spożywamy zawierają również wodę, np. spaghetti zawiera 50% wody. O tym właśnie pamięta organizm i gdy zaczyna potrzebować wody pierwszym objawem deficytu jest paradoksalnie uczucie głodu. Informacja jaką wtedy przekazuje organizm, to – „Potrzebuję wodę, ale przy okazji mogę się najeść”. Taki mechanizm związany jest z wykształceniem genetycznych mechanizmów przetrwania.  Jeśli natomiast  poczujesz pragnienie, jest już za późno!  Twój organizm właśnie przeszedł na zmniejszone spalanie tłuszczu, pojawił się deficyt wody.

Gdy zamierzasz schudnąć, trzeba zadbać o kilka ważnych rzeczy:

  • Zapewnij sobie do picia 1,5 do 2 litrów wody mineralnej dziennie 
  • Pij wodę zanim pojawi się pragnie
  • Jeśli odczuwasz głód, sięgnij najpierw po wodę mineralną
  • Gdy nadal czujesz głód sięgnij po koktajl Natural Balance

 Kilka przydatnych porad

  • Jeśli nie lubisz pić zwykłej wody, możesz ją przyrządzać na kilka różnych sposobów – z cytryną, z plasterkiem ogórka, z mrożoną lub świeżą truskawką, z lodem. Wspaniale smakuje z liściem mięty.
  • Jeśli wolisz wodę gazowaną, wybierz tę, która ma małą zawartość dwutlenku węgla.
  • Do szklanki wody, jeśli pijesz ją w domu, wrzuć kostkę lodu. Okazuje się że zimna woda najlepiej działa odchudzająco, ponieważ organizm musi podnieść jej temperaturę, a to wymaga energii.
  • Postaw dzbanek z wodą na stole kuchennym, pij wodę w ciągu dnia, nie czekaj aż pojawi się pragnienie. Butelkę z wodą trzymaj w widocznym miejscu.
  • Gdy wychodzisz z domu używaj takiej torebki aby mieściła się w niej mała butelka wody mineralnej. Zabierz wodę ze sobą.
  • Zawsze pij wodę podczas ćwiczeń i aktywności fizycznej. To zapewni prawidłowe  spalanie tłuszczu w organizmie i ochroni Twoje mięśnie.
  • Uczucie głodu to nie zawsze potrzeba uzupełnienia składników odżywczych dodających energii. To pierwsze wołanie naszego organizmu o wodę.

Aby przyrządzić Koktajle Natural Balance, trzeba użyć wody. To dodatkowy sposób aby dostarczyć do organizmu jej wystarczającą ilość. Gdy dopadnie Cię głód, zawierają one wszystkie składniki, które zapewnią  energię, białko, zdrowe tłuszcze omega-3. Tutaj znajdziesz pyszne przepisy na ich przyrządzanie.

Zasiądź do posiłku dopiero po pół godzinie od wypicia koktajlu.  Nie będziesz czuć dokuczliwego głodu. Z pewnością zjesz mniej, Mniejsza porcja posiłku przyniesie znacznie więcej korzyści odżywczych.

Czym nie gasimy pragnienia.

Kawa, herbata, soki, napoje gazowane zawierają, oprócz wody,  inne substancje niekoniecznie zdrowe, więc weź to pod uwagę. Piwo ma wysoki indeks glikemiczny i dużo kalorii. Poza tym  zawiera alkohol. Soki i napoje gazowane zawierają dużo cukru. Efekty Twojej pracy, nad prawidłową wagą ciała,  po kilku szklankach soku owocowego z kartonu, piwa, Coli czy Mirindy zostaną zniwelowane!

Pamiętaj! Woda to Twój przyjaciel. Miej ją zawsze pod ręką!

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top