You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » Efekt drugiego posiłku

Efekt drugiego posiłku

Ciekawym efektem jedzenia produktów o niskim indeksie glikemicznym, zwanym w skrócie IG, jest to, że poziom cukru we krwi z jednego posiłku przenosi się na następny.

Jak to rozumieć? Produkty o niskim indeksie glikemicznym to takie, po spożyciu których, poziom glukozy we krwi podnosi się stopniowo i nieznacznie, jednak utrzymuje przez dłuższy czas na takim poziomie, że mózg i cały organizm czerpią energię do swojej pracy systematycznie. W przypadku posiłku o wysokim IG, poziom glukozy we krwi podnosi się gwałtownie, po to aby szybko spaść do poziomu uniemożliwiającego prawidłowa pracę mózgu. Czujemy się wtedy senni i zmęczeni. Częściej czujemy się głodni i miewamy wilczy apetyt. Wykaz niektórych produktów i ich indeks glikemiczny znajdziesz TUTAJ.

Jeśli zjadasz śniadanie o niskim IG, odpowiedź na poziom cukru we krwi w czasie lunchu, będzie trochę niższa niż można by było przypuszczać, biorąc pod uwagę pokarmy, jakie wchodzą w skład lunchu. Jeśli z kolei lunch jest niskoglikemiczny, to poziom cukru we krwi jest na niskim poziomie aż do kolacji.

Takie zjawisko nazywany „efektem drugiego posiłku”.  Oznacza to, że jedzenie które spożywasz teraz ma wpływ na to, co stanie się z następnym posiłkiem.

Ten bardzo ciekawy fenomen ma wpływ na niski poziom cukru we krwi przez wiele godzin, a zjawisko zależne jest w dużej mierze  od obecności błonnika w jelitach. Jeśli zjesz w międzyczasie ciastko, jako popołudniowy deser, Twój organizm będzie miał łatwiejsze zadanie do wykonania, aby poradzić sobie z nadmiarem cukru. Dobre zwyczaje, jeśli chodzi o jedzenie, przekładają się nie tylko na lepsze samopoczucie, ale również na zgrabną sylwetkę.

A oto film instruktażowy, jak zrobić ciasteczka owsiane, których wszystkie składniki mają niski indeks glikemiczny.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top