You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » Izodieta – proporcja ma znaczenie

Izodieta – proporcja ma znaczenie

Trzeba jasno powiedzieć – jestem przeciwniczką diet odchudzających. Odpowiednie dobranie produktów spożywczych i odpowiednie ich proporcje w pożywieniu, w połączeniu z aktywnością fizyczną gwarantują utratę wagi ciała.

Jeśli przyjrzymy się naszemu pożywieniu, to znajdziemy w nim 3 główne składniki: węglowodany, białka i  tłuszcze.  Okazało się, że aby zmaksymalizować procesy spalania tłuszczu w organizmie, trzeba dostarczyć kalorii, pochodzących z tych składników, w równych proporcjach. Mówiąc prosto –  1/3 kalorii pochodzi z węglowodanów, 1/3 z białek i 1/3 z tłuszczy.

Taka dieta powoduje, że czujemy się najedzeni i jednocześnie zaczynamy spalać tłuszcz.  Jeżeli  jednocześnie stosujemy ćwiczenia i aktywność fizyczną, organizm używa tłuszczu, jako paliwa, zamiast gromadzić go w tkankach.

Izodieta, to optymalna metoda spalania tłuszczu

Założeniem izodiety jest to, aby czuć się najedzonym, dostarczajac umiarkowaną ilość kalorii. Zapotrzebowanie na kalorie, w takiej diecie, jest nisze niż normalnie i wynosi około 1600 kcal dla kobiety i ok 2200 kcal dla meżczyzny, podczas gdy przeciętne zapotrzebowanie na kalorie wynosi odpowiednio 2200 kcal i 2800 kcal. Jak widać taka dieta zawiera mniej kalorii, jednak ze względu na odpowiednie dobranie bardziej sycących produktów, nie musisz walczyć z uczuciem głodu. Stwarza to warunki dla utraty wagi ciała.

W takiej diecie koniecznie trzeba zachować pięć posiłków dziennie, czyli śniadanie, przekąska, lunch, podwieczorek i kolacja. Jedząc w taki sposob, nigdy nie zdążymy być naprawdę głodni.

1/3 to proteiny

Według tej diety, 33% energii powinno pochodzić z białek. Jeśli zaczniesz komponować taką dietę, to zauważysz, że nie jest to takie łatwe. Przeważnie, w przeciętnej diecie, mamy zaledwie 15% kalorii pochodzących z białek. Większa ilość białka powoduje, że czujemy się bardziej najedzeni, a jednocześnie wzrasta zużycie energii. Poza tym organizm chętniej spala tłuszcz. Dzięki dostatecznej ilości białek, nie tracisz mięśni, a tak właśnie się dzieje w dietach odchudzających, gdzie razem z tłuszczem znika tkanka mięśniowa. Obecność w organizmie tkanki mięśniowej podnosi podstawową przemianę materii, co przyczynia się również do większego spalania tłuszczu.

1/3 tłuszcze

Już dawno było wiadomo, że spalanie tłuszczu zwiększa się wówczas, gdy zwiększamy ilość tłuszczu w pożywieniu. Organizm, w takiej sytuacji, nie musi go oszczędzać i  wykorzystuje ten składnik pożywienia w procesach spalania.  Po zjedzeniu tłustego posiłku, żołądek opróżnia się wolniej i dłużej czujemy się najedzeni.  Takie zjawisko powoduje, że cukier we krwi zachowuje się bardziej stabilnie i bez poczucia głodu, możemy doczekać następnego posiłku.  Obecność tłuszczu w posiłkach, jest zatem kluczową rzeczą w odchudzaniu. Jednak, to musi być właściwy tłuszcz i właściwa jego ilość. Jeśli jednak, zaczniesz go jeść za dużo, dostarczysz dodatkowych kalorii  i zalety obecności tłuszczu w pożywieniu zostaną zniwelowane.

Jaki łuszcz na talerzu?

Najgorszy rodzaj tłuszczu jaki możesz dostarczyć do organizmu, to transtłuszcze. Znajdują się one w ciastkach, słodyczach, margarynach przemysłowych, lodach, wyrobach cukierniczych, w szczególności, o długim okresie przechowywani, sosach w proszku, oleju  do smażenia, chipsach. Oznaczone są one na opakowaniach, jako „częściowo utwardzany tłuszcz”.  Jeśli tylko będziesz czytać, co jest napisane na opakowaniach, możesz ich bardzo łatwo uniknąć.  Powodują one zmniejszenie wrażliwości komórek na insulinę, a tym samym podnoszą poziom glukozy we krwi i powodują odkładanie się tłuszczów.  Poza tym są bardzo niezdrowe i prowadzą do procesów miażdżycowych. Musisz się ich wystrzegać.

Te tłuszcze, na których się trzeba koncentrować w izodiecie, to nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3,6,9, tłuszcze nasycone krótko łańcuchowe  np. kokosowy. Tłuszcze nasycone długo łańcuchowe (np. boczek, tłuste mięso) znajdują się w bardzo wielu produktach, ale spożywanie ich w umiarkowanej ilości, nie odgrywa dużej roli.

1/3 węglowodany

Węglowodany  powodują, że Twój mózg otrzymuje dostatecznie dużo energii do swojej pracy oraz masz wystarczająco dużo siły aby trenować. Są one również ważne dla układu odpornościowego. Zawierają mnóstwo witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika. Bez tych substancji, nie możemy funkcjonować. Zawartość 1/3 węglowodanów w izodiecie, powoduje, że staje się ona dietą o niskiej zawartości węglowodanów. Organizm czerpie energie ze spożywanych tłuszczów i nawet białek.  Przeciętna  dieta,  gdzie przeważnie połowa kalorii pochodzi z węglowodanów,  zatrzymuje spalanie tłuszczu.

Isodieta zawiera mniej kalorii niż zwykła dieta, a węglowodany wybieramy spośród tych, o niskim indeksie glikemicznym. Są to te, które powoli wchłaniają się z przewodu pokarmowego i dają maksymalne uczucie nasycenia z minimalnym wydzielaniem insuliny we krwi. Takie zjawisko powoduje, że węglowodany nie są przetwarzane na tłuszcz, a ich spalanie zwiększa się.

Nowy styl życia

Każda stosowana dieta odchudzająca, o radykalnie innym składzie od normalnego jedzenia, prowadzi w konsekwencji do efektu jo-jo.  Izodieta ma to do siebie, że może się stać Twoim stylem życia. Można komponować smaczne i zdrowe posiłki, które nie doprowadzą do odkładania się tłuszczu. Niewielka modyfikacja zwyczajnego posiłku, w ten sposób, że zmniejszamy np. porcję makaronu czy ryżu i równocześnie zwiększamy porcję ryby, kurczaka, czy chudego mięsa, może przynieść dobre efekty. Oczywiście trzeba pamiętać o właściwym tłuszczu . Dobrze jest zmniejszyć ilość przejmowanych węglowodanów wieczorem.

Izodieta jest dobra dla diabetyków. Jej stosowanie powoduje łatwą kontrolę poziomu cukru we krwi. Centrum Joslin Diabetes (związany z Harvard  University), rekomenduje, diabetykom z cukrzycą typu 2, dietę o składzie, gdzie kalorie zapewniają w 30% proteiny,  w 30% tłuszcze i  w 40% węglowodany.  Takie posilki, połączone z aktywnością fizyczną,  znacznie poprawiają  stan zdrowia chorych na cukrzyce, a niekiedy prowadzą do wyleczenia. Jak widzisz jest ona  bardzo podobna w składzie do izodiety.

Oto kilka przepisów na posiłki. w których zachowane jest okolo 1600 kcal w ciągu dnia, przy 3 posiłkach głównych i 2 przekąskach.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top