You Are Here: Home » Zapytaj Lekarza » Jak poradzić sobie z uczuciem głodu?

Jak poradzić sobie z uczuciem głodu?

Pytanie: Postanowiłem w końcu schudnąć. Piję koktajle Natural Balance 3 razy dziennie, zażywam suplementy diety WellnessPack.  Przestrzegam również zalecenia z Przewodnika Wellness by Oriflame. Pije też 1,5 litra wody dziennie.  Jednak wciąż jestem głodny.  Co mam robić ?

Odpowiedź:

Na Naturalną Utratę Wagi Ciała, składa się, między innymi, zbilansowane odżywiane, czyli dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych substancji odżywczych, regularnie w ciągu dnia. Taki sposób odżywienia ma również za zadanie uzupełnić powstałe wcześniej deficyty, spowodowane złym odżywianiem. Organizm, na początku kuracji odchudzającej, jest często „wygłodzony”, jeśli chodzi o bardzo wiele składników. Brakuje w nim  kwasów omega-3,  minerałów, mikroelementów, witamin, pełnowartościowych białek. Zwiększony apetyt to często wołanie organizmu o te brakujące substancje, a nie o kalorie.

Musi upłynąć kilka miesięcy aby organizm nadrobił braki substancji odżywczych, jakie zaistniały na przestrzeni całych lat. Uczucie głodu jest najbardziej dokuczliwe, kiedy już rozumiemy, że nie możemy nadal zaspokajać go bułkami i słodyczami, a dawne nawyki żywieniowe jeszcze pozostają. Na pomoc przychodzą koktajle Natural Balance, z tak pomyślaną recepturą, aby niwelować głód. Zawierają one naturalne składniki, pochodzące z najwyższej jakości produktów: zielonego groszku, serwatki, jabłek, jajek, buraków cukrowych, dzikiej róży.

Bardzo dobrym sposobem radzenia sobie z uczuciem głodu jest uwzględnienie w naszym jadłospisie takich produktów, które mają najwyższy indeks sytościIS. Oczywiście, we wszystkim należny zachować umiar, również w objętości takich potraw. Jest to system mierzący stopień, w jakim zjedzenie konkretnego produktu oddziałuje na uczucie głodu. Za punkt odniesienia przyjęto biały chleb i określono jako wartość – 100. Jeśli dany produkt ma wartość powyżej 100, oznacza to, że jest bardziej sycący. Im wyższy indeks sytości, tym uczucie sytości po zjedzeniu tego produktu  większe. Jak widać nie zgadza się on z indeksem glikemicznym. Jeżeli produkt zawiera dużo cukru, jego indeks glikemiczny jest wysoki, ale indeks sytości niski, ponieważ cukier nie daje uczucia sytości.

Oto lista niektórych produktów ułożonych według indeksu sytości:

Croissant
Kawałek tortu
Orzeszki ziemne
Jogurt niesłodzony
Chipsy
Lody
Słodkie musli
Biały chleb
Frytki
Płatki kukurydziane
Banany
Makaron
Ciastka
Keks
47
65
84
88
91
96
100
100
116
118
118
119
120
127
Dziki ryż
Soczewica
Biały ryż
Jajko
Ciemne pieczywo
Popcorn
Chleb pełnoziarnisty
Fasola
Mięso wołowe
Makaron pełnoziarnisty
Pomarańcze
Owsianka
Biała ryba
Ziemniaki gotowane
132
133
138
150
154
154
157
168
176
188
202
209
225
323

Zastosuj w swoim jadłospisie produkty, które dają największe odczucie sytości po ich zjedzeniu.

Moja propozycja dań:

Śniadanie: Jajko gotowane  z ciemnym pieczywem, warzywa, kawa, herbata niesłodzona. Owsianka na mleku sojowym, z owocami świeżymi lub mrożonymi – można zmiksować na pyszny koktajl. Jogurt naturalny ze świeżymi owocami, kromka chleba razowego z plasterkiem pieczonej polędwicy, jabłko.

Lunch: Zupa fasolowa, zupa warzywna z ziemniakami. Ziemniaki najlepiej ugotować  dnia poprzedniego, schłodzić i włożyć do gorącej zupy, mają wtedy niższy indeks glikemiczny, na skutek zmiany cząsteczki skrobi. Polecam zupy. Mają one mniej kalorii niż dania stałe, poprzez większą objętość, lepiej zaspokajają głód.

Fasola i pozostałe warzywa strączkowe zawierają błonnik i białko, mają też niski indeks glikemiczny, dlatego wolniej trawione są w układzie pokarmowym, dzięki czemu dłużej nie czujemy głodu i nie mamy chęci podjadania.

Kolacja: biała ryba (halibut, dorsz okoń),  najlepiej na parze, pieczona w folii, lub z grilla. Polędwica wołowa, duszona, grillowana. Warzywa świeże przyrządzone z sosem winegret.

Przekąski: zjadamy jabłka, pomarańcze, pijemy koktajle Natural Balance

O czym należy również pamiętać?

Żujemy długo pokarm w jamie ustnej, aż będzie rozdrobniony na papkę. Podczas  tego procesu wydziela się leptyna – hormon zmniejszający apetyt. Pokarm, dzięki temu, jest lepiej przygotowany do trawienia przez inne enzymy.  Mniejsza porcja pokarmu jest lepiej wykorzystana przez organizm. Organizm wydobywa z jedzenia maksimum zawartych w nim składników odżywczych.

Badania wykazały, że wydzielanie leptyny zmniejsza się  podczas spożywaniu pokarmu o wysokim indeksie glikemicznego (IG), a zwiększa się podczas spożywania pokarmu o niskim IG. Takie jedzenie powoduje również wolniejsze wchłanianie  kalorii z następnego posiłku.

Tuż przed jedzeniem zjedz kwaśny owoc, sok z cytryny lub wypij szklankę wody z łyżką octu jabłkowego. Jest to szczególnie ważne, gdy jesz posiłek zawierający białka. Do kompletnego strawienia białek potrzeba kwasu solnego, a dzięki temu zwiększy się jego zawartość w soku żołądkowym. Takie postępowanie zapobiegnie procesom gnilnym w jelitach, jakim ulegają niestrawione białka.  Nie wystąpi uczucie wzdęcia po posiłku. Dobre przyswajanie białek to warunek podniesienia procesów spalania w organizmie

Zadbaj o większą ilość protein w pokarmach, szczególnie pochodzących z roślin. Są one bardziej wartościowe dla organizmu  i dają uczucie  sytości.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top