You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » Jedz orzechy i chudnij

Jedz orzechy i chudnij

Większość z nas uwielbia orzechy. Ja nie wyobrażam sobie dnia bez garstki migdałów. Podjadam również orzechy włoskie i laskowe. To doskonała przekąska. Oczywiście, że mają one dużo kalorii, ale również zawierają mnóstwo wartościowych substancji. Oprócz dużej zawartości zdrowych tłuszczów, zawierają pełnowartościowe białko, liczne minerały i mikroelementy takie, jak magnez, żelazo,  fosfor. Są bogate w antyoksydanty. Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że orzechy są tak zdrowe. 

ostatnim czasie przeprowadzono wiele interesujących badań naukowych. Udowodniły one, że umiarkowane spożywanie orzechów – odchudza.

 Ludzie, którzy jedzą orzechy, ważą statystycznie  mniej od tych, którzy ich w swoim jadłospisie nie mają.

Co więcej, orzechy pozytywnie wpływają na serce i układ krążenia. Spożywanie ich chroni przed zawałem serca i udarem mózgu, ponieważ w większości zawierają tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone, których kombinacja pomaga zwalczać nadmiar złego cholesterolu we krwi. Badania przeprowadzone z udziałem 118 osób, jedzących różne postaci orzechów, wykazały obniżenie LDL, czyli złego poziomu cholesterolu we krwi i podwyższenie HDL, czyli  dobrego cholesterolu. Poza tym spadły, w obu grupach, trójglicerydy we krwi.

Jak to jest z odchudzaniem?

Około 10% masy orzechowej, którą zjadasz, przechodzi przez jelita niestrawiona. Zależy to od tego, czy masz zwyczaj długo przeżuwać pokarmy, czy nie. Badania wykazały, że właśnie przeżuwanie ma największy wpływ na wykorzystanie przez organizm kalorii, jakie są w orzechach. Pamiętaj jednak, że złe przeżuwanie orzechów może powodować dolegliwości żołądkowe.

Orzechy podnoszą podstawową przemianę materii, czyli tę, którą zużywa Twój organizm, nawet wtedy, gdy leżysz na kanapie i nic nie robisz. Prawdopodobnie zależy to od jakości tłuszczu jaki zawierają. W większości jest to kwas omega-9. Jest to taki sam tłuszcz, który znajduje się w oliwie z oliwek i w owocach awokado. Orzechy włoskie zawierają również kwas omega-3, który  podnosi podstawową przemianę materii.

Badania naukowe udowodniły, że orzechy mają również dobroczynny wpływ na obniżenie poziomu insuliny we krwi, a więc jeden z podstawowych czynników warunkujących obniżenie masy ciała. Badania prowadzone przez 8 lat, na ponad 51 000 kobietach w wieku od 20 do 45 lat udowodniły, że zjadanie kilku porcji orzechów w tygodniu  ma znaczny wpływ na obniżenie masy ciała przy nadwadze i chroni przed zbędnymi kilogramami, w przypadku prawidłowej masy ciała.

Inne badanie wykazało, że osoby, które jadły migdały w ilości 84 gram dziennie przez 24 tygodnie obniżyły swoje BMI o 18%, a osoby które jadły niskoglikemiczne węglowodany, o 11%. Masa tłuszczu w organizmie zmniejszyła się, w pierwszej grupie  o 30%, a u jedzących zdrowe węglowodany o 20%. Oprócz tego u osób jedzących migdały obniżyło się ciśnienie krwi o 11%, czego nie stwierdzono u osób jedzących węglowodany.

A, co z orzeszkami ziemnymi?

Tak naprawdę są one rośliną strączkową i tylko ze względu na swoją strukturę zaliczmy je do orzechów.  To, co jest bardzo pożywne w orzechach ziemnych, to około 30% zawartości białka. Zawierają również nienasycone kwasy tłuszczowe, takie które znajdują się np. w awokado i oliwie z oliwek, co powoduje, że są bardzo łatwo spalane w procesach przemiany materii. Kwas linolowy, obecny w orzechach ziemnych, najbardziej stymuluje spalanie tłuszczu. Zawierają one też małą ilość węglowodanów,  ale o bardzo niskim indeksie glikemicznym.

Czy można po nich przytyć? Zależy od tego w jakich okolicznościach są zjadane i w jakich ilościach. Często jest to podjadanie przy piwie, coca-coli, chipsach i wtedy za wzrost wagi ciała, odpowiadają również kalorie pochodzące z innych produktów, a winą obarczane są orzechy. Jednak same orzechy ziemne działają odchudzająco  tak długo, jak jemy je w umiarkowanej ilości.

W jaki sposób jeść orzechy?

Najlepiej, gdy są jedzone w swojej naturalnej postaci. Najbardziej wartościowe są wtedy, gdy kupujemy je w skorupce. Jeśli musisz je łuskać przed jedzeniem, istnieje mniejsze ryzyko, że zjesz ich za dużo.  Najlepsza ilość do zjedzenia, to tyle ile mieści się  w jednej garści. Jest to tyle kalorii, ile zawierać powinna przekąska między posiłkami. Możesz je samemu lekko uprażyć z dodatkiem niewielkiej ilości soli morskiej, bogatej w jod i minerały oraz przypraw, tych które przyspieszają spalanie, a więc papryczki chili i czosnku. Zastosowane, jako dodatek w potrawach, wzbogacają posiłki o pełnowartościowe białka, odchudzające tłuszcze, minerały  witaminy.

Orzechy możesz spożywać też jako snacks, w umiarkowanej ilości, zamiast chipsów i innych niezdrowych przekąsek. Najlepiej spożywaj orzechy z upraw ekologicznych i tylko świeże. Orzechy włoskie np. zawierają kwasy omega-3, które szybko jełczeją i zjedzone w takiej postaci są bardzo niezdrowe. Taki zjełczały smak łatwo wykryć i wtedy  należy je wyrzucić.  Dlatego warto kupować je w skorupkach, a jeśli kupujesz łuskane, to z odległą datą ważności.

  • Pingback: 10 eliksirów młodości | Przepisy na ?

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top