You Are Here: Home » Zdrowie » Orzechy – wpływają na długowieczność

Orzechy – wpływają na długowieczność

Dobra wiadomość dla smakoszy orzechów. Wysokie spożycie orzechów związane jest z niższym ryzykiem śmierci, nawet po uwzględnieniu innych czynników ryzyka, takich jak wysokie BMI, palenie papierosów i konsumpcja alkoholu.

Zaskakujące wyniki badania, na dużej populacji Amerykanów, zostały przedstawione przez New England Journal of Medicine. Badania pochodzą od 76 464 kobiet i 42 498 mężczyzn. Wszyscy uczestnicy byli zdrowi na początku badania. Obserwowano sposób odżywiania u kobiet przez 30 lat, a mężczyzn przez 24 lata. Badano śmiertelność z powodu wszystkich przyczyn zgonu w połączeniu z dietą. W ciągu 30 lat  zmarło lub zginęło 11229 uczestników badania.

Jeśli chodzi o spożycie orzechów, rejestrowano częstość spożywania przeciętnej (28 gram) porcji orzechów.  Były to zarówno orzechy ziemne, jak innego rodzaju.  Podzielono uczestników na następujące grupy: ci którzy  nie jedli orzechów wcale, jedli do trzech razy w miesiącu,  raz w tygodniu, kilka razy w tygodniu oraz  kilka razy dziennie.

Związek śmiertelności zależny był od spożycia orzechów: im więcej porcji, tym niższe ryzyko śmierci.

Osoby, które jadły orzechy codziennie, miały o 20 procent niższe ryzyko zgonu, w porównaniu z tymi, które nigdy nie jadły orzechów. Ci, którzy jedli orzechy raz w tygodniu, mieli o 11 procent mniejsze ryzyko śmierci, w porównaniu z grupą tych osób, które nigdy nie jadły orzechów. Zależność pomiędzy konsumpcją orzechów i niższą śmiertelnością była istotna statystycznie w grupach osób z innymi chorobami. Wysoka konsumpcja orzechów korelowała ze statystycznie niższym ryzykiem zgonu, w grupach osób z chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami nowotworowymi i chorobami płuc.

Można  przypuszczać, że spożycie wysoko kalorycznych orzechów wiąże się ze wzrostem wagi ciała. Nie zanotowano jednak większej wagi ciała, u osób regularnie spożywających orzechy. W jednym z moich artykułów wyjaśniam, dlaczego orzechy można włączyć do jadłospisu diety wyszczuplającej.

Związek pomiędzy spożyciem orzechów. a zmniejszonym ryzykiem umierania nie jest jasny. Jedną z możliwych przyczyn jest bogactwo witamin, pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczy, minerałów, błonnika i przeciwutleniaczy. Obecność tych ostatnich ma  szczególnie duży wpływ na obniżenie śmiertelności.

Warto dodać, że badanie to nie miało na celu wykazania korzyści zdrowotnych, jakie wynikają z obecności orzechów w naszej diecie. Uczestnicy badania musieli odpowiedzieć na liczne pytania dotyczące ich diety i spożywania różnych produktów, a pytanie dotyczące orzechów było tylko  jednym z wielu.

Jeśli kupujemy orzechy łuskane, trzeba je umyć przed spożyciem, ze względu na związki chemiczne, jakie chronią je przed pleśnią i psuciem się podczas przechowywania. Podczas dokładnego spłukania ciepłą wodą, nabierają odrobiny wilgoci i smakują wtedy wybornie. Najzdrowsze są orzechy zjadane tuż po łuskaniu. Zachowują wtedy najwięcej wartości smakowych i zdrowotnych. Zawsze sprawdzamy termin ważności kupowanych orzechów. Dobrze, jak mają jeszcze, co najmniej, kilka miesięcy. Orzechy włoskie zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak, te tłuszcze szybko jełczeją i wtedy są szkodliwe dla zdrowia. Warto przed zakupem spróbować takie orzechy i dopiero wtedy podjąć decyzje o zakupie. Osobiście staram się kupować orzechy z upraw ekologicznych.

Orzechy są doskonałą przekąską pomiędzy posiłkami, lub do pojadania zamiast chipsów, czy szkodliwych ciastek. Zaspokajają głód, mają wiele wartości spożywczych. Warto o tym pomyśleć w pracy i wtedy gdy wyprawiamy nasze dzieci do szkoły.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top