You Are Here: Home » Odchudzanie » Panowie, zapraszam na wagę!

Panowie, zapraszam na wagę!

Czy ostatnio ktoś Ci powiedział, że jakoś tak zmężniałeś? I jest Ci miło to słyszeć, choć w skrytości domyślasz się, jaka jest tego przyczyna. Twoja waga wzrosła o… kilka, może kilkanaście kilogramów i niestety, bynajmniej nie za sprawą zwiększenia masy mięśni. Zupełnie nie masz przecież czasu chodzić na siłownię. Pocieszasz się w duchu, że przekroczyłeś czterdziestkę i u mężczyzny, w Twoim wieku, to całkiem normalne, gdy rośnie brzuszek.

Na taką sytuację masz też swoje metody. Ostatnio, przy kolejnej próbie zapięcia paska, mocno musiałeś wstrzymywać oddech i w końcu zdecydowałeś się na zmianę jego położenia. No cóż, moda wymaga swoich reguł – spuszczone spodnie w Twoim wieku, dodają Ci przecież nieco chłopięcego uroku. A zresztą, postanowiłeś odnowić swój arsenał ubrań, bo moda się zmienia.

Okazuje się,  że to nie Twoje geny decydują o nadmiarze tłuszczu w jamie brzusznej i w tkance podskórnej okolicy brzucha. Zgrabna męska sylwetka, to Twoje zaangażowanie się w odpowiednie ćwiczenia i zdrowy styl życia. W Szwecji przeprowadzono badanie na populacji ponad 5000 mężczyzn. Okazało się, że mężczyźni przybierają na wadze przeciętnie 15 kg, od wieku 18 do 40 lat. Mierzono wagę, wzrost i BMI w wieku 18 lat (na populacji mężczyzn w wieku poborowym) i wezwano ich na ponowne badanie w wieku 40 lat. Badani mężczyźni zwiększyli masę ciała przeciętnie z 68,3 kg do 83,3 kg.  BMI > 30 miało, aż 10 procent osób z tej grupy, co oznacza chorobliwą otyłość. Jeszcze większa grupa 15 procent mężczyzn, mieściła się między BMI 25, a 30, czyli w nadwadze. W większości, wzrost tego wskaźnika zależał od przyrostu tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, a więc od otyłości brzusznej. Poziom cholesterolu we krwi, jak również występowanie nadciśnienia tętniczego, skorelowany był z podwyższoną masą ciała.  A więc osoby te miały objawy zespołu metabolicznego.

Według definicji Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej, zespół metaboliczny można stwierdzić u osoby, która ma tzw. otyłość brzuszną – obwód talii u kobiety jest równy bądź większy niż 88 cm, u mężczyzny równy bądź większy niż 102 cm, a ponadto posiada, co najmniej dwa z poniższych kryteriów.

  • poziom trójglicerydów we krwi równy bądź wyższy niż 150 mg/dl (lub leczenie dyslipidemii)
  • stężenie tzw. dobrego cholesterolu (HDL) we krwi – u kobiet niższe niż 50 mg/dl, zaś u mężczyzn niższe niż 40 mg/dl
  • ciśnienie tętnicze równe bądź wyższe niż 130/85 mm Hg (lub leczenie nadciśnienia tętniczego)
  • poziom glukozy we krwi na czczo równy lub wyższy niż 100 mg/dl (lub leczenie cukrzycy typu 2)

Wymienione parametry predysponują do śmieci z powodu zawałów serca i zatorów mózgu. Zespół Metaboliczny jest plagą XXI wieku.

Występuje ścisła korelacja pomiędzy spożywaniem produktów wysoko przetworzonych, zawierających cukier rafinowany, siedzącym trybem życia, a rozwojem zespołu metabolicznego.

Co zrobiliby Ci młodzi, 18 letni ludzie, gdyby wiedzieli, że w wieku 40 lat będą ważyć o 15 kilogramów więcej i mieć zagrożenie? Prawdopodobne jest, że wiek 40 lat jest dla młodzieży  tak odległy, że nie zastanawiają się nad taką możliwością. Ale dla wielu z nich byłoby to przestrogą i może byliby otwarci na porady żywieniowe i zwrócili uwagę na swój styl życia. Okazuje się, że waga łazienkowa, to nie tylko „babska sprawa”. Nie zostało udowodnione, że regularne ważenie się powoduje nadmierne fiksowanie się na zdrowiu i jest objawem zaburzenia psychicznego, dlatego mężczyźni powinni łaskawym okiem spojrzeć na jej obecność w łazience i zacząć z niej korzystać, jak z metody profilaktyki zdrowia.

Przez regularnie ważenie się – co najmniej raz w tygodniu – można szybko regulować przyrost masy ciała i utrzymać swoją wagę przez lata!

Osobiście gorąco polecam tę metodę, szczególnie, że sama, dzięki regularnym pomiarom ciężaru ciała, zachowałam wagę z lat młodości. Nigdy nie głodzę się surowymi dietami, gdy tylko na wadze pojawia się 1-2 kg za dużo, podejmuję działania w postaci zwiększonej aktywności, lub wprowadzam jeden dzień w tygodniu z ograniczeniem kalorycznym i zwiększam ilość wypijanej wody.

Więcej, przystępnie o zespole metabolicznym, możesz przeczytasz tutaj

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top