You Are Here: Home » Odchudzanie » Coaching odchudzania » Potrzebujesz chwili szczerości

Potrzebujesz chwili szczerości

Zmiany w życiu, dla większości z nas, są trudne do wprowadzenia. Im dłużej żyjemy z naszymi starymi nawykami, tym trudniej jest je wykorzenić, ponieważ są one mocno utrwalone. Dotyczy to wielu dziedzin życia również naszego sposobu odżywiania i modelu aktywności fizycznej.

Wprowadzanie zmian, jest jednak możliwe.

Istnieją różne typy zmian, które trzeba wprowadzić w naszym życiu, wtedy gdy mamy zamiar stracić zbędne kilogramy. Kilka z nich to: wprowadzenie dobrego nastawienia do ćwiczeń fizycznych, akceptacja nowych potraw, kontrola swojego gniewu, nabranie pewności siebie.

Możesz się z tym zgodzić lub nie, ale każda zmiana ma swoje etapy opisane dokładnie w psychologii dotyczącej rozwoju. Jeśli je poznasz, łatwiej Ci będzie, zupełnie świadomie, pracować nad sobą. Staniesz się obserwatorem swojego zachowania, a wtedy spokojnie będziesz wykonywać plan, aby osiągnąć swój cel.

Potrzebujesz chwili szczerości wobec siebie i zastanowienia się, na jakim etapie zmiany znajdujesz się teraz. Oto najważniejsze z nich:

1. Odmowa

Jeśli jesteś na tym etapie, nie chcesz się przyznać, że masz osobisty problem. Wynajdujesz dowody i przykłady na to, że wszystko jest OK. Wszelkie rozmowy na ten temat wywołują Twoją złość. Podczas zwykłych rozmów na temat odchudzania dopatrujesz się podtekstów i złośliwości. Nie chcesz zmieniać swojego zachowania w najbliższej przyszłości. Tendencja zmiany jest niska.

2. Kontemplacja

Na tym etapie zaczynasz sobie uświadamiać, że Twój obecny styl życia może być problematyczny, ale zmianę tego stylu życia odsuwasz na niewiadomą przyszłość. Masz niekończące się wymówki – nie mam czasu, pieniędzy, możliwości. Koncentrujesz się na niesprzyjających okolicznościach zewnętrznych. Towarzyszy Ci brak wiary w siebie i wątpliwości, czy jesteś w ogóle w stanie osiągnąć swoją wymarzoną sylwetkę.

3. Przygotowanie

Twoje myśli skupiają się na rozwiązaniu problemu. Potrzebujesz tylko motywacji i osobistego planu działania. Zaczynasz poszukiwać aktywnie. To jest bardzo ważny moment, ponieważ teraz potrzebujesz pomocy i wsparcia. Jeśli rozpoznasz ten etap, możesz poszukać coacha, grupy wsparcia, zapisać się na treningi osób, które chcą schudnąć tak jak Ty, założyć własną grupę. Na tym etapie czyha na Ciebie niebezpieczeństwo – możesz łatwo zacząć stosować „diety cud” i kupować „cudowne preparaty na wszystko”. Po takich nieudanych „ścieżkach na skróty” możesz się cofnąć ponownie do etapu 1.

4. Akcja

Zaczynasz stopniowo wprowadzać zmiany.  Wcześniejsze etapy oznaczały u Ciebie psychiczne przygotowanie do zmian. Wprowadzasz plan w życie i starasz się kontrolować swoje nowe działania. Nie jest Ci łatwo, wielokrotnie uświadamiasz sobie, jak wielkie przed Tobą wyzwanie, nachodzą Cię chwile zwątpienia, zdarza się, że przerywasz swój plan działania, ale powracasz po jakim czasie, aby z uporem kontynuować go dalej. Czerpiesz coraz więcej przyjemności z pierwszych efektów zdrowego stylu życia.

5. Aktywność

Na tym etapie kontynuujesz proces zmian od, co najmniej, sześciu miesięcy. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, nawyk ten staje się częścią Twojego życia, a jego brak zaczyna Ci doskwierać.  Jeśli chodzi o odżywianie, przygotowujesz inne potrawy, kupujesz inne produkty. Dawne, niezdrowe  rytuały żywieniowe, przechodzą do przeszłości.

Zastanów się teraz, na jakim etapie zmiany jesteś dzisiaj? Jeśli potrzebujesz pomocy napisz do mnie.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top