You Are Here: Home » Odchudzanie » 10 przyjaciół szczupłości » Przyjaciel szczupłości nr 10 – Aktywność fizyczna

Przyjaciel szczupłości nr 10 – Aktywność fizyczna

Jeśli leżysz całkowicie nieruchomo i nawet nie kiwasz palcem w bucie, to Twoje ciało potrzebuje energii na bicie serca, oddech, pracę żołądka i jelit, myślenie, a nawet sen. W każdej komórce organizmu jony sodu, potasu, magnezu, wędrują przez błony komórkowe, zużywając do tego energię, czego zupełnie nie zauważasz. Takie zapotrzebowanie na energię, to podstawowa przemiana materii. Ona utrzymuje Ciebie przy życiu podczas całkowitego relaksu.

Podstawowa przemiana materii zużywa od 1100 do 1300 kcal na dobę. Jeśli się głodzisz lub jesteś na diecie, przemiana materii może obniżyć się, nawet do 800 kcal na dobę. Jest to mechanizm przystosowawczy człowieka do okresów głodu, aby uchronić Ciebie przed śmiercią głodową. W takiej sytuacji trudno jest chudnąć. Twoje ciało nie rozumie, że chcesz tylko pięknie wyglądać, albo lepiej się poczuć. Dla Twojego organizmu ta sytuacja jest kryzysem, a działa wtedy zgodnie z wypracowanymi genetycznie mechanizmami obronnymi.

Możesz oprzeć swoje odchudzanie tylko o dietę, ale pamiętaj, gdy z niej zrezygnujesz i przejdziesz na dawne odżywianie, kilogramy powrócą, a Ty z przerażeniem stwierdzisz, że ważysz nawet więcej niż przed swoją kuracją. Jest to ogólnie znany efekt „jojo” i…  kolejne rozczarowanie.

Dlatego musisz się zastanowić, na czym Ci zależy. Jeśli to tylko „wciśnięcie się” w sukienkę ślubną lub wyjście na plażę w bikini, to „dieta cud” może okazać się wystarczającym, doraźnym rozwiązaniem. Ale jeśli chcesz zmienić rozmiar swojej garderoby na mniejszy, na zawsze i zwiększyć swoje szanse na zdrowie i dobre samopoczucie, to aktywność fizyczna musi stać się priorytetem w Twoich codziennych zajęciach. Posiłki, z wszystkimi potrzebnymi składnikami pokarmowymi, w odpowiednich proporcjach, np izodieta, oraz produkty niskoglikemiczne i wystarczająca ilość białka i zdrowego tłuszczu, to warunek dobrego programu odchudzającego.

Aktywność fizyczna, czyli praca Twoich mięśni i układu ruchu, dotyczy wszystkiego, począwszy od zwykłych czynności domowych, pracy w ogrodzie, jazdy na rowerze, ćwiczeń na siłowni, aerobiku, czy jogging. Jaki wysiłek jest najlepszy i najprzyjemniejszy dla Ciebie? Zadecyduj samodzielnie. Pamiętaj, że im więcej dużych mięśni zaangażujesz w wysiłek i im będzie on bardziej intensywny, tym więcej spalisz tłuszczu. Systematyczny wysiłek spowoduje, że pracujące mięśnie zwiększą swoją masę i jeśli nawet nie będzie to dla Ciebie zauważalne, po kilku tygodniach, Twoja podstawowa przemiana materii zwiększy się zdecydowanie, ponieważ mięśnie zużywają energię nawet w spoczynku.

Przy utrzymaniu tej samej diety, spalisz 100 kcal dziennie więcej,  jeśli wybierasz schody zamiast jechać windą, parkujesz samochód dalej od miejsca pracy, aby zrobić dodatkowy 15 minutowy spacer, wybierasz rower zamiast wsiadać w samochód, lub zamiast siedzieć, stoisz w autobusie. Daje to, w ciągu całego roku, 3650 kcal, czyli taką samą ilość, jak ze spalenia 4 kilogramów tłuszczu. Nawet taka nieznaczna aktywność spowoduje, że zaczniesz systematycznie chudnąć.

Ale możesz pójść o krok dalej. Wiele osób, takich jak Ty, nie wyobraża sobie dnia bez programu treningowego. Te osoby często miały też trudności, aby go wprowadzić na stałe. To, co najważniejsze, to zmiana priorytetów życiowych, harmonogramu dnia pod tym kątem i wyznaczenie celu. Wymaga to zaangażowania i pewnych zasad, których musisz się trzymać. Może się zdarzyć, że w związku z ogromem obowiązków, podrożą, niespodziewanym zdarzeniem, nie możesz pójść na siłownię, do klubu fitness, czy na swój codzienny jogging.  Zawsze masz do dyspozycji trochę miejsca na podłodze. Gdziekolwiek jesteś możesz, przez choćby pół godziny, przejść cykl prostych ćwiczeń. Nic Ciebie nie usprawiedliwi przed podjęciem dodatkowego wysiłku.

Zobacz jak wykonuje ćwiczenia w domu Ewelina Jakubiak. Zacznij już dziś. Jesli nie masz ciężarków, weź butelki z wodą, jeśli nie masz maty do treningu, ćwicz na podłodze lub dywanie. Powodzenia!

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top