You Are Here: Home » Odchudzanie » 10 przyjaciół szczupłości » Przyjaciel szczupłości nr 3 – Witamina C

Przyjaciel szczupłości nr 3 – Witamina C

Witamina C jest największym wrogiem tłuszczu, znajdującego się w takich częściach ciała, jak brzuch, pośladki i uda. Wykorzystuje każdą szansę, aby zaszkodzić komórkom tłuszczowym. Bierze udział we wszystkich procesach lipolitycznych, czyli takich podczas których następuje spalanie tłuszczu.

Zwierzęta produkują własną witaminę C podczas procesów trawienia.  Dlatego te, które żyją dziko, nie są otyłe i bardzo rzadko chore. Zwierzę, które zje tłustą ofiarę, produkuje więcej witaminy C potrzebnej do spalania tłuszczu.  Odbywa się to podczas procesu przetwarzania glukozy w witaminę C. Wystarczająca zawartość witaminy C u zwierząt powoduje, że wzrasta intensywność lipolizy.

Ludzie nie mają takiej zdolności. Jeśli jesteśmy tego świadomi, możemy zadbać, o większą zawartość witaminy C w naszym codziennym pożywieniu.  Możemy dostarczyć odpowiednią jej ilość, zjadając owoce i warzywa rano i w ciągu dnia. Ta ilość to, co najmniej od 0,5  do 1 kg tych produktów dziennie. Wtedy procesy spalania tłuszczu będą przebiegały płynnie.

 Jaki jest mechanizm odchudzający witaminy C?

  • Witaminę C dostarczamy do organizmu przede wszystkim w owocach i warzywach.  Dostaje się ona poprzez krew, do komórek całego organizmu.  Witamina C zajmuje te same receptory (miejsca na powierzchni komórek), które zajmuje glukoza. Jeśli jest jej odpowiednio dużo,  zajmuje te miejsca zanim dotrze do nich glukoza. Taka sytuacja powoduje, że glukoza nie może wysłać sygnałów hormonalnych do komórek wątroby, aby ta zaczęła produkować tłuszcz zapasowy. Osoby, które jedzą dużo świeżych warzyw i owoców nigdy nie będą otyłe, nawet jeśli ich dieta będzie zawierała znacznie więcej kalorii niż wynosi przeciętne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, jeśli te kalorie będą pochodziły ze świeżych warzyw i owoców.
  • Hormony stresu  wychwytują cząsteczki tłuszczu z miejsc, w których znajduje się ich najwięcej, np. tkanki tłuszczowej brzucha. Witamina C jest ważnym czynnikiem, biorącym udział w produkcji tych hormonów. Dlatego przysadka mózgowa i nadnercza – organy biorące udział w produkcji hormonów stresu,  mają największą koncentrację witaminy C w całym organizmie. Struktura tych narządów jest niemal przesycona witaminą C. Podczas stresu, produkcja tych hormonów wymaga dużej jej ilości.
  • Witamina C bierze udział w przemianach tyrozyny – hormonu warunkującego  procesy spalania w organizmie.
  • Witamina C, wraz z żelazem,  powoduje, że jest możliwa produkcja karnityny – proteiny, która transportuje tłuszcz do mitochondriów – miejsc w których tłuszcz jest spalany.
  • Witamina C aktywuje  żelazo, które transportuje tlen niezbędny do procesów spalania tłuszczu w komórkach.

Kiedy może zabraknąć witaminy C?

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i nie może być gromadzona w organizmie, dlatego nie możemy jej jeść na zapas. Zużywamy ją na bieżąco, a nadmiar wydalamy poprzez nerki. Musimy zadbać o to, aby mieć jej dostatecznie dużą ilość, przez cały dzień, poprzez właściwe odżywianie. Czasami komórki naszego organizmu domagają się witaminy C bezskutecznie i to może być przyczyną tego, że jesteśmy otyli. Takie dodatkowe czynniki to:

  • Stres

Stres  jest największym złodziejem witaminy C. Potrzeba jej bardzo dużo, żeby wyprodukować hormony stresu. Jedno, jedyne poruszenie naszych uczuć niezależnie od tego, czy jest to złość, czy miłość, zjada z naszych tkanek niemalże gramy tego bardzo ważnego, wyszczuplającego czynnika. Szczególnie dużo tej witaminy potrzebuje przysadka mózgowa – ośrodek produkcji hormonów.

  • Palenie papierosów

Jest drugim największym złodziejem witaminy C. Palacze muszą podwoić dzienną dawkę witaminy C w jedzeniu, aby mieć ten sam poziom we krwi, co ludzie którzy nie palą. Jeżeli osoba, która nie pali, potrzebuje zjeść dwa jabłka dziennie, to osoba paląca powinna zjeść ich cztery, a osoba, która pali bardzo dużo powinna zjeść ich sześć. Wielcy palacze posiadają często głębokie zmarszczki na twarzy, szczególnie na górnej wardze. Do produkcji tkanki łącznej, będącej ważnym „szkieletem” podtrzymującym strukturę skóry,  niezbędna jest witamina C. Dlatego skóra palaczy jest bardziej wiotka i podatna na procesy starzenia się.

U palaczy zredukowane jest pobieranie tlenu w tkankach,  nawet do 18 %, a to oznacza, mniej tlenu dla procesów spalania tłuszczu.

  • Alkohol

To również złodziej witaminy C.  Alkoholicy posiadają duże braki różnych witamin. Najgorzej jest z tymi, którzy jedzą coraz mniej i piją coraz więcej. Jeżeli spirytus, wino czy piwo stanowi 30 %.kalorii jakie spożywają, to stan witaminy C wygląda bardzo ponuro.

Szczuplej z większą ilością witaminy C w pożywieniu, zapamiętaj główne zasady.

  • Jedz świeże warzywa, kilka razy dziennie, jeżeli to możliwe – ekologiczne. Najlepiej kup je bezpośrednio od producenta. Dużo witaminy C zanika podczas transportu. Owoce i warzywa przeznaczone do transportu najczęściej zrywane są przed ich dojrzewaniem i przez to zawierają mniej witaminy C.
  • Jedz kwaśne jagody, porzeczki, jeżyny, kiwi, truskawki, owoce cytrusowe. Te owoce zawierają dużo witaminy C.  Najbogatsze  źródło witaminy C to dzika róża.
  • Wypijaj sok owocowy zaraz po wyciśnięciu i razem z miąższem. Efekt działania witaminy C wzrasta wtedy dwudziestokrotnie.
  • Warzywa są również bogate w witaminę C, szczególnie papryka, szpinak, brokuł, por, pomidory i ziemniaki. Witamina C jest wrażliwa na wysoką temperaturę. Jeśli to możliwe, zjadaj warzywa gotowane tylko przez kilka minut i najlepiej na parze.
  • Jeśli myślisz poważnie, o zgubieniu zbędnych kilogramów, możesz uzupełnić swoje pożywienie w suplementami diety z zawartością witaminy C. Suplementy diety polecam szczególnie osobom zestresowanym, tym które dużo podróżują lub tym, które często jedzą posiłki w jadłodajniach. Jednak pamiętaj, suplementy diety nie zastąpią świeżych, ekologicznych warzyw i owoców.  Witamina C jest bardzo wrażliwa i wolne rodniki mogą ją szybko utleniać. Jeśli pochodzi ona ze świeżych owoców i warzyw, zawiera roślinne czynniki, które chronią ją we krwi przed wolnymi rodnikami.

Moja propozycje posiłków bogatych w witaminę C.

             Śniadanie

Propozycja 1  - Szklanka wody mineralnej,  owoc kiwi, lub świeży sok z 1-2 dużych pomarańczy, miseczka ciepłej owsianki na wodzie lub mleku zwykłym lub sojowym z dodatkiem kawałków jabłka, kilku rodzynek, orzechów, pokrojonego owocu kiwi, śliwek, jagód goji. Owsianka jest produktem o niskim indeksie glikemicznym. 2 jajka w każdej postaci. Po zjedzeniu takiego siadania długo nie czujemy głodu, mamy dużo energii.

Propozycja 2 - Szklanka wody mineralnej, owoc kiwi, lub świeży sok z 1-2 dużych pomarańczy. Kanapka z białym serem, z pełnoziarnistego pieczywa z oliwą i pokrojonym kawałkiem ogórka, pomidora, lub papryki. Biała kawa bez cukru. Jajko.

Propozycja 3 – Śniadanie zimowe: szklana wody mineralnej, serek wiejski z cynamonem 100 gram, wkrojone jabłko lub banan, kromka pieczywa gruboziarnistego, biała kawa z dodatkiem kardamonu.

Propozycja 4 – Szklanka wody mineralnej, papryka pokrojona z dipem jogurtowym z dużą ilością naci pietruszki lub szczypiorkiem.  Płatki żytnie, ugotowane na wodzie z dodatkiem rodzynek, orzechów i jagód goii. Gotowany kurczak z owocem awokago na zimno. Biała kawa bez cukru.

           Drugie śniadanie

Propozycja 1 – Koktajl z  mleka sojowego, maślanki ze świeżymi lub mrożonymi owocami, szczególnie czarną porzeczką, tryskawkami, acerolą.

Propozycja 2 – Sałatka ze świeżych warzyw z zawartością zielonej lub czerwonej papryki przyprawioną sosem winegret. Możesz dodać do sałatki jabłko lub pomarańczę.

Propozycja 3  –  Koktajl Natural Balance na wodzie z owocami lub warzywami.

           Lunch

1/2 talerza powinny zajmować warzywa surowe i gotowane, np. brokuł, papryka, brukselka, jarmuż, zielona sałata, natka pietruszki, kapusta biała, pekińska, kiszona, seler, szpinak, awokado itp. Pamiętaj,  długie gotowanie warzyw niszczy witaminę  C. Pozostałe  2 części talerza, w równych częściach, to białko w postaci ryb, mięsa, najlepiej dzikiego, roślin strączkowych oraz węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, najlepiej kasze, dziki ryż, ziemniaki na zimno z sosem winegret. Nie może zabraknąć cebuli, czosnku i najlepiej  ostrych przypraw.

          Podwieczorek

Propozycja 1 – Kanapka ze świeżymi warzywami, jabłko, owoce, szczególnie truskawki.

Propozycja 2 – Pasta z serka białego z dużą ilością naci pietruszki i szczypiorku.

Propozycja 3Koktajl Natural Balance z truskawkami, bananami lub innymi owocami czy warzywami

          Kolacja 

1/2 talerza powinny zajmować warzywa, surowe i gotowane, np. brokuł, papryka, brukselka, jarmuż, zielona sałata, natka pietruszki, kapusta biała, pekińska, kiszona, seler, szpinak itp. Pamiętaj,  długie gotowanie warzyw niszczy witaminę C. Pozostałe 2 części talerza to biało i węglowodany niskoglikemiczne, w równych częściach.

Im więcej świeżych owoców i warzyw znajduje się w naszej diecie, tym procesy spalania tłuszczu są bardziej aktywne, mamy dobrą formę i więcej energii w ciągu dnia.


Jeśli zadbasz, o odpowiednia ilość świeżych warzyw i owoców w swojej diecie, możesz sobie pozwolić na  rumsztyk, kotlecik, lub inne produkty zawierające więcej tłuszczu.

Zobacz również zawartość witaminy C w różnych produktach, podaną przez Wikipedię. Podziel się z nami, w komentarzu, swoim przepisem na posiłek bogaty w witaminę C.

Zapraszam do przeczytania artykułu, o przyjacielu szczupłości nr 4 – karnitynie.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top