You Are Here: Home » Odchudzanie » 10 przyjaciół szczupłości » Przyjaciel szczupłości nr 4 – Karnityna

Przyjaciel szczupłości nr 4 – Karnityna

Co to jest karnityna, dlaczego jest ważna w procesie odchudzania  i gdzie występuje?

  • Karnityna jest proteiną, która jest budowana podczas procesów przemiany materii z aminokwasów – małych cegiełek, z których zbudowane są białko. Odbywa się to w wątrobie. Jest niezbędna do procesów spalania tłuszczów i dostarczania energii.
  • Karnityna u zwierząt i ludzi ma taką samą budowę, a mechanizm jej powstawania jest podobny. Dlatego pożywienie, w których znajduje się mięso zwierzęce, zawiera również karnitynę. Szczeglinie bogate w karnitynę jest serce, wątroba oraz czyste, chude mięso czerwone. Najwięcej karnityny zawiera baranina i wołowina.
  • Nie jest jednak konieczne jedzenie mięsa. Karnitynę zawierają również produkty mleczne, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz owoce. Wegetarianin zjada przeciętnie od 100 do 300 miligram karnityny. Taka ilość jest wystarczająca, ponieważ wegetarianie, dzięki zdrowemu odżywianiu się, sami produkują dużo karnityny.

Jak działa karnityna?

Potrzebujemy dwóch źródeł energii – glukozę i tłuszcz. Glukoza to źródło bardzo szybkiej energii – w sytuacjach stresowych, niebezpiecznych, kiedy nasze poruszanie się musi być szybkie i energia musi zadziałać błyskawicznie. Takie szybkie źródło energii potrzebne jest również do pracy mózgu i włókien nerwowych i tylko taki rodzaj paliwa akceptują te tkanki. Przekazywanie impulsów nerwowych odbywa się z prędkością światła. Glukoza jest wtedy rodzajem „superbenzyny” ponieważ  ma małą i prostą cząsteczkę i przenika bez trudu do tkanek. Nie potrzebuje żadnych nośników.

Drugi rodzaj paliwa, to energia potrzebna podczas wysiłku rozłożonego w dłuższym czasie. Takiej energii dostarcza tłuszcz, który spalany jest w mitochondriach. Im więcej mięśni jest angażowanych w długotrwały wysiłek, tym bardziej potrzebne są kwasy tłuszczowe, czyli takie cząsteczki które nie są natychmiast spalane.  Takie cząsteczki tłuszczu nazywane są kwasami tłuszczowymi długocząsteczkowymi, ponieważ mogą nam zaoferować długie łańcuchy do spalania, a tym samym dużo energii.

Jednak taka budowa uniemożliwia im wnikanie do wnętrza mitochondriów przez podwójną ścianę. Zobacz na rysunku obok, jak zbudowane jest mitochondrium – mikroskopijna „elektrownia”- znajdująca się w mięśniach. Specjalny czynnik zwany karnityną, dzieli  długie łańcuchy tłuszczy na mniejsze i dzięki temu mogą one dostać się do wnętrza mitochondriów i ulec spalaniu.

Bez karnityny, cząsteczki kwasu tłuszczowego, o długich łańcuchach, krążyłyby we krwi i ich spalenie nie byłoby możliwe.

Karnitynę dostarczamy z pożywieniem. Wchłania się swobodnie w przewodzie pokarmowym i również jest oszczędzana w nerkach. 90 % tego białka wraca z powrotem z nerek do krwi i może spokojnie udać się w drogę do miejsc, gdzie jest bardzo potrzebna, czyli do pracujących mięśni  Natura zadbała również o to, aby organizm produkował ją nawet wówczas, gdy jej nie ma w wystarczającej ilości w pożywieniu.

Jednak, jeśli Twoje odchudzanie ma być skuteczne, zadbaj o to, aby było jej dużo w pożywieniu, ponieważ jak na złość, często u ludzi otyłych, może jej brakować.

Gdzie znajduje się karnityna?

Produkty roślinne:

  • świeże, i jeśli to tylko możliwe, kwaśne owoce, np. kiwi, owoce cytrusowe, jabłka i porzeczki, jarzyny, maliny, jagody.
  • zielone warzywa, takie jak: szpinak, brokuł, pomidory, zielona, czerwona lub żółta papryka, wszystkie rodzaje sałat, buraki, kabaczki, rabarbar, kalarepa.
  • owies, naturalne płatki zbożowe, kasza gryczaną, żyto, dziki ryż.
  • pełnoziarnisty chleb.

Zadbaj o to, aby pełnoziarniste pieczywo znalazło się Twojej diecie każdego dnia, najlepiej przed południem. Chleb pełnoziarnisty, to taki w którym widzisz gołym okiem ziarna: żyta, owsa, pszenicy. Nie należy go mylić z ciemnym pieczywem, często zabarwianym syropem.

Produkty zwierzęce:

  • sery z kozy i owcy lub lekkie, białe serki z mleka krowiego
  • mięso z owcy, jagnięcia oraz czerwone mięso wołowe
  • gotowe koktajle z zawartością białka serwatki np Natural Blance

Wymienione produkty zapewnią Ci wystarczająca ilość karnityny do spalania tłuszczu.  Mięso wystarczy jeść w ilości 60 – 80 gram, najwyżej 2 razy w tygodniu.  Pamiętaj, aby Twój posiłek mięsny zawierał zielone warzywa, a przed posiłkiem bogatym w białko, wypijaj sok z połowy cytryny. Dla osób odchudzających doskonały jest sok z kiszonej kapusty, czy ocet jabłkowy. Trawienie i przyswajanie białek, niezbędnych w procesach spalania, będzie znacznie lepsze. Unikniesz uciążliwych wzdęć, ponieważ zadbasz o dobrą florę bakteryjną.

Karnityna potrzebuje pomocników, w postaci żelaza i witaminy C. Z tego też powodu nigdy nie może zabraknąć w Twoim jedzeniu, bogatych w żelazo świeżych warzyw.

Cukier i karnityna to wrogowie. Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to podczas tego samego posiłku zjadać produkty zrobione z białej mąki, słodkie i tłuste. Naukowcy udowodnili, że w takim zestawieniu  karnityna nie jest w stanie spełniać swojej funkcji. Jeśli dodamy do tego działanie insuliny, która zamienia nadmiar cukru we krwi w tłuszcz, nici z Twojego odchudzania.

Podsumowując: Zadbaj o zbilansowane odżywianie i aktywność fizyczną, a wtedy Twój organizm zadba, o odpowiednią ilość karnityny. Procesy spalania tłuszczu będą przebiegały prawidłowo.

W następnym artykule przeczytaj o tym, jak Ty możesz wpływać na trawienie i przyswajanie białek w organizmie, czyli ocet jabłkowy w roli przyjaciela szczupłości nr 5. Zapraszam :)

 

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top