You Are Here: Home » Odchudzanie » 10 przyjaciół szczupłości » Przyjaciel szczupłości nr 6 – Kwas tłuszczowy omega -3

Przyjaciel szczupłości nr 6 – Kwas tłuszczowy omega -3

Ludzie, którzy spożywają ryby i owoce morza uważają, że łatwiej utrzymują prawidłową wagę ciała. Pomijając odczucia subiektywne, jak to jest właściwie z tym kwasem tłuszczowym omega-3 zawartym w rybach i owocach morza? Czy rzeczywiście powoduje on lepsze procesy spalania w organizmie?

Rzeczywiście tak jest. Badania naukowe udowadniają wpływ kwasów omega-3 na procesy spalania tłuszczu w organizmie i mechanizmy, jakie są za to odpowiedzialne.  Jest ich wiele, ale dwa warto zrozumieć, gdy podejmujesz wyzwanie, jakim jest trwała utrata wagi ciała.

W jaki sposób kwasy omega-3 odchudzają? 

Nienasycony kwas tłuszczowy omega-3, to tłuszcz bez którego człowiek nie może funkcjonować. W procesie ewolucji owoce morza stanowiły główny, łatwo dostępny pokarm dla człowieka i jest on od tego tłuszczu „uzależniony”. Ryba przebywa w zimnej wodzie i dzięki tym tłuszczom, o długich łańcuchach, które nie tężeją w niskich temperaturach, może po prostu egzystować. W naszym ciele panuje temperatura 37 stopni Celsjusza. Tłuszcz omega-3 jest wrażliwy na wysoką temperaturę i ulega, w takim środowisku, łatwo utlenianiu. Wolne rodniki, które wtedy się wytwarzają, są szkodliwe dla zdrowia. Organizm, po spożyciu tego tłuszczu, otrzymuje informację, że należy się z nim szybko uporać i aby nie doszło do pogorszenia zdrowia, zwiększa spalanie tłuszczów.

Wprawianie w ruch procesów spalania, przy pomocy kwasów omega-3, ma ważny  wpływ na  utratę wagi ciała.

Drugi ważny czynnik w procesach odchudzania, to wrażliwość błon komórkowych na insulinę. Badania nad odchudzaniem wykazały, że u ludzi otyłych ta wrażliwość jest zmniejszona i dopóki taki stan się utrzymuje, mają oni nikłą szansę aby schudnąć. Insulina, to najważniejszy hormon regulujący gospodarką cukrowo-tłuszczową. To ona decyduje o tym, czy cukier zostanie spalony, czy odłożony w zapasach tłuszczu. Jeśli jej poziom we krwi jest wysoki, a tak się dzieje wtedy, gdy błony komórkowe są oporne na jej działanie, procesy odkładania tłuszczu są wzmożone.  Dobra wrażliwość błon komórkowych na insulinę powoduje, że jej stężenie we krwi zmniejsza się, co pociąga za sobą zmniejszone odkładanie tłuszczu w komórkach depozytowych i tym samym zwiększone jego spalanie.

Tłuszcz, to jeden z głównych składników budulcowych błon komórkowych. Omega-3, to tłuszcz łatwo rozpuszczalny, topi się już w niskiej temperaturze. Jeśli w naszym pożywieniu znajduje się kwas omeg-3, staje się on budulcem błon komórkowych, co powoduje, że są one miękkie i wrażliwe na działanie mniejszej ilości insuliny we krwi. Gdy insulina wiąże się z taką ścianą komórkową, łatwo jest jej przekazać sygnały do wnętrza komórki, a  to oznacza lepsze zużycie glukozy w komórkach i mniejsze odkładanie tłuszczu.

Jeśli błony komórkowe są zbudowane z tłuszczu nasyconego, pochodzącego ze spożywanej w nadmiarze kiełbasy, bekonu, czy mięsa wieprzowego, błony komórkowe stają się sztywne. Wrażliwość błon komórkowych na insulinę zmniejsza się. Aby te same sygnały, przekazywane przez insulinę, przedostały się do wnętrza komórki, potrzeba większego stężenia insuliny we krwi.

Nawet, jeśli organizm radzi sobie w takich warunkach i nie ma jeszcze objawów cukrzycy, czyli podwyższonego poziomu cukru we krwi, to wysoki poziom insuliny we krwi, na skutek oporności błon komórkowych na jej działanie, uniemożliwi spadek masy ciała. Przeważają wtedy bowiem procesy tworzenia się tłuszczu z glukozy. Odpowiednia ilość tłuszczu omega-3 w diecie spowoduje, że błony komórkowe stają się miękkie i wzrasta ich wrażliwość na insulinę.

Dopiero wówczas, gdy zwiększy się wrażliwość błon komórkowych na insulinę, możliwa jest utrata wagi ciała. 

Badania naukowe i niezliczone dowody

A, oto jedno z wielu badań nad odchudzaniem, jakie w ostatnim czasie zostało przeprowadzone przez naukowców szwedzkich. W badaniu tym brało udział 126 osób. Podzielono je na 3 grupy. Wszystkie grupy miały zmniejszoną ilość kalorii o 30%, w porównaniu do swojej poprzedniej diety. Eksperyment trwał  osiem tygodni. Wszyscy otrzymali takie same porcje jedzenia, zawierającego tyle samo  tłuszczu, węglowodanów, białek. Jedyną rzeczą, która różniła te 3 grupy była ilość dorsza, jaką otrzymali w porcjach żywieniowych.  Grupa kontrolna nie otrzymała w ogóle ryby, grupa – 1 jadła 150 gram ryby przez 3 dni w  tygodniu, grupa – 2 jadła 150 gram ryby 5 razy w tygodniu.

Rezultat: każda  osoba biorąca udział w badaniu schudła. Grupa 2 straciła, o 1,7 kg więcej niż pozostałe grupy. Grupa 1 schudła więcej niż grupa kontrolna.  Efekt utraty wagi był zależny od ilości zjadanej ryby.

Inne badanie naukowe wykazało, że kiedy decydujemy się na odchudzanie, ryba jest dobrą komponentą naszego jedzenia. Omega-3 może powodować bowiem poczucie sytości.  W badaniu, podczas stosowania różnych diet, stwierdzono, że te osoby, które jadły więcej, jak 1300 mg omega-3  dziennie, czuły się bardziej najedzone zaraz po posiłku. To uczucie utrzymywało się do 2 godzin po jedzeniu, dłużej niż  u osób,  które jadły tylko 250 mg omega-3 dziennie.

Szczuplej z kwasami tłuszczowymi omega-3

  • Zastąp mięso wieprzowe i wołowe tłustymi rybami pochodzenia morskiego, takimi jak: dorsz, flądra, łosoś, śledzie. Jedź ryby  dwa do trzech razy na tydzień.
  • Jeśli nie masz zwyczaju jeść tłustych ryb, możesz zjadać chude, ale trzeba podwoić ich ilość i dodatkowo jeść krewetki, kraby i małże.
  • Kiedy masz ogromną ochotę na jedzenie pomiędzy posiłkami, jedz orzechy, ziarna i pestki. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, białka, antyoksydanty i błonnik. Ale pamiętaj, że orzechy zawierają nawet 600 kilokalorii na 100 gram.
  • Zainteresuj się koktajlem Natural Balance, w którego składzie znajdują się nienasycone kwasy omega-3. Przeczytaj więcej 
  • Stosuj suplementy diety Omega-3
Produkty o wysokiej  zawartości omega-3, to olej z łososia, dorsza, śledzia, sardynek, pachnotki i olej lniany.
Dowiedz się też, dlaczego słońce odchudza. Przeczytaj artykul.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top