You Are Here: Home » Aktywność » Rośnij w siłę, dbaj o zdrowie

Rośnij w siłę, dbaj o zdrowie

Czy znasz takie objawy, jak obrzęk, bolesność i ciepło? Takie zjawisko wskazuje że proces zapalny w tkankach jest w toku. Ale czasami nie masz nawet bladego pojęcia o tym, że proces zapalny przebiega wewnątrz Twojego organizmu. A to zjawisko jest przyczyną bardzo poważnych, przewlekłych chorób, trudnych do wyleczenia.

W normalnych warunkach układ odpornościowy radzi sobie z zapaleniem, ale w wieku zaawansowanym osłabia się jego siła. Badania naukowe, na przestrzeni dziesiątków lat, wykazały ze zapalenia niskiego stopnia, ale trwające długo, są czynnikiem odpowiedzialnym za choroby serca, naczyń, cukrzycę i raka. Ostatnie badania wykazały ze depresja, demencja, Alzheimer i Parkinson mogą być wywołane przez niezauważalne przewlekłe stany zapalne, toczące się w mózgu.

Jest wiele znanych sposobów, aby zwalczać zapalenia. Jednym z nich jest zażywanie tabletek przeciwzapalnych. Jest to niestety działanie tylko objawowe. Te tabletki, mają również wiele objawów ubocznych i same mogą wywoływać choroby zapalne, krwawienia i uszkodzenie wątroby.

Inną metodą zmniejszania  stanów zapalnych w tkankach, a co za tym idzie bolesności stawów i mięśni, jest trenowanie kondycji. Gdy pracują mięśnie i stawy, podnosi się puls i serce zaczyna mocno pracować, zwiększa się utlenienie krwi. Komórki organizmu mają możliwość regeneracji, odnowy i zwalczaniem stanów zapalnych.

Możesz znacznie poprawić swoje zdrowie i zmniejszyć przewlekłe stany zapalne, toczące się w organizmie, poprzez zmniejszenie ilości tłuszczu zwanego prozapalnym. Ulubione jego miejsce w organizmie, to otoczenie organów wewnętrznych, szczególnie w talii. Objawia się to zwiększonym obwodem brzucha, zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Ten tłuszcz może stać się przyczyną takich chorób jak, miażdżyca, cukrzyca i rak oraz tętniak aorty, który często prowadzi do nagłej śmierci.

Nowe odkrycia naukowe

Do tej pory nie było wiadomo dlaczego właśnie dbanie o kondycję, o prawidłową wagę ciała, przyczyniało się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na te choroby. Obecnie tajemnica jest na etapie rozwiązania. Duńscy naukowcy odkryli, że organizm sam może produkować czynniki zapobiegające zapaleniom. Nazwa jaką nadali naukowcy tym czynnikom to miokiny. Nie są one produkowane gratisowo. Wymagają naszego zaangażowania. Wytwarzają się podczas pracy mięśni, wtedy gdy mięśnie pracują przeciwko oporowi. Tak działają ćwiczenia na siłowni, lub chociażby bieganie. Podczas tych ćwiczeń angażują się duże grupy mięśni. Miokiny przechodzą wtedy bezpośrednio do tkanek zapalnych. Inny mechanizm ich działania, to wpływ na przemianę materii i poprzez to zmniejszenie pokładów prozapalnego tłuszczu wokół narządów wewnętrznych.

Można powiedzieć, że gdy podnosisz sztangę albo biegniesz dość długo, otwierasz kran który wypłukuje miokiny z mięśni do krwi, docierają one następnie do tkanek gdzie toczy się stan zapalny i leczą je. Jak widzisz, dopiero wtedy, gdy trenujesz, mog mieć dobroczynny wpływ na Twoje zdrowie.

Jeśli masz małe słabe mięśnie, masz mało miokin. Jeśli nie trenujesz zupełnie, nie wydzielają się one, ani trochę. Słabe mięśnie nóg są czynnikiem dużego ryzyka zachorowania na cukrzycę, choroby naczyń i przedwczesną śmierć. Wyjaśnienie tego zjawiska może leżeć w braku wydzielania przez mięśnie miokin. Im jest ich mniej, tym mniejsza szansa przeciwdziałania przewlekłym stanom zapalnym.

Co bardzo ciekawe, inne badanie wykazało, że bardziej szkodliwe dla organizmu jest bycie szczupłym, ze słabymi mięśniami, niż posiadanie lekkiej nadwagi z powodu większej ilości mięśni. Przeprowadzone w Szwecji badania na tysiącach mężczyzn wykazały, że słabi mężczyźni z małymi mięśniami ryzykują częściej przedwczesną śmierć.

Słabość mięśni jest tak samo dobrym miernikiem ryzyka chorób serca i naczyń krwionośnych oraz przedwczesnej śmierci, jak czynnik BMI.

Jak trenować?

Ćwiczenia nie muszą zająć Ci dużo czasu. Ważne, aby stosować od 8-10 powtórzeń każdej grypy mięśni. Obciążenie powinno być odpowiednie do Twojego stanu zdrowia i wieku. Ostatnie ćwiczenia z obciążeniem wytrzymujesz maksymalnie. Efekt przeciwzapalny wywoływany przez miokiny, osiągany jest  natychmiast po ćwiczeniach i utrzymuje się kilka godzin. Ćwiczenia rekomendowane to te, w których zaangażowane są duże grupy mięśni nóg, klatki piersiowej i pośladków.

Zadecyduj, że zadbasz o swoje bezcenne zdrowie. Zastanów się, co możesz zrobić każdego dnia? Przeczytaj też inne moje artykuły, o znaczeniu ćwiczeń fizycznych dla zdrowia i zgrabnej sylwetki.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top