You Are Here: Home » Odżywianie » Zdrowe dziecko » Ryba czy chipsy?

Ryba czy chipsy?

Z pewnością dotarła do Ciebie zła opinia o tłuszczu w pożywieniu, czy tak? Jedzenie tłuszczu powoduje nadwagę i różne choroby i masz  rację, ale  po części. Nowe wyniki  badań prowadzone przez wiele lat, na dużych grupach ludzi, udowodniły, że tłuszcz jest bardzo potrzebny w naszym pożywieniu.

Tylko „zły tłuszcz” powoduje choroby i nadwagę.  Jest to tłuszcz przetwarzany przemysłowo. Znajdują się w nim  często tłuszcze trans.  Tych tłuszczy trzeba unikać w diecie Twojego dziecka, za wszelką cenę!  Znajdują się one w słodyczach, chipsach, ciastkach, pewnego rodzaju lodach, snacks, frytkach i innych smażonych potrawach, w pewnych margarynach, sosach przygotowywanych z proszku, półfabrykatach. Tłuszcze trans możesz znaleźć jeszcze w innych potrawach. Jeśli zauważysz na opakowaniu informację o utwardzanym tłuszczu lub częściowo utwardzanym tłuszczu/oleju, odstaw taki produkt na półkę. Co gorsza nie nadaje się on nawet dla Twojego kota, czy psa.

Powodów aby unikać tłuszczy trans w diecie Twojego dziecka  jest wiele. Mogą dać w przyszłości wiele chorób, zapaleń i mogą powodować cukrzycę typu 2. Poza tym, nadal nie jest jasne w jaki sposób wpływają negatywnie na rozwijający się mózg. To bardzo kiepski materiał budulcowy dla tak ważnej tkanki.

Mózg składa się w 60% z tłuszczu, przede wszystkim jest to kwas tłuszczowy omega-3. Zapotrzebowanie mózgu na ten tłuszcz dominuje. Ten niezwykle cenny dla zdrowia dziecka kwas tłuszczowy znajduje się w rybach, krewetkach w dużej ilości  w orzechach włoskich, oleju rzepakowym oraz lnianym. Jeśli dziecko nie jest uczulone na rybę i krewetki, to omega-3 pochodząca z tego źródła jest dla dziecka najlepsza. Rośliny zawierają inny typ kwasów tłuszczowych, który może przechodzić przemianę do „typu rybiego omega-3”, ale nie jest całkowicie jasne, w jaki sposób.

Zostało udowodnione, że dzieci, które regularnie spożywają ryby mają lepsze stopnie w szkole. Omega-3 zapobiega obniżonemu nastrojowi, depresjom, poprawia pamięć, koncentrację. Może pomóc dzieciom z dysleksją oraz dzieciom nadpobudliwym. Działa jako składnik przeciwzapalny, zwiększający odporność, zwiększa spalanie zgromadzonego w nadmiarze tłuszczu, chroni serce i zapobiega chorobom krążenia w przyszłości.

Twoje dziecko powinno jeść trzy porcje ryby w tygodniu, aby czuć się dobrze, być odporne za przeziębienia, dobrze myśleć i sprostać zwiększonemu wysiłkowi umysłowemu w szkole. Jeśli dziecko nie chce jeść absolutnie ryby, koniecznie powinno jeść omega-3 w kapsułkach lub pić olej rybi w różnej formie.

Myślę, że teraz inaczej spojrzysz na ryby, jako ważny składnik  pożywienia Twojego dziecka, oraz zwiększysz czujność na widok słodyczy i chipsów. Warto zastanowić się, jakie potrawy z ryb może polubić Twoje dziecko? A co powiesz na wspólną zabawę w robienie sushi? To prostsze niż myślisz.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top