You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » Soja – super jedzenie, które odchudza

Soja – super jedzenie, które odchudza

Super jedzenie, brzmi trochę tajemniczo. Okazuje się, że wiele produktów dostępnych w zwykłych sklepach i w naszej szerokości geograficznej, jest bogatych w składniki poprawiające stan naszego zdrowia i kondycji. Super jedzenie – super food, to określenie dla żywności nieprzetworzonej, pochodzącej wyłącznie z natury, bogatej w witaminy, minerały, pełnowartościowe białka i węglowodany, o niskim indeksie glikemicznym.  Takie jedzenie wzmacnia układ odpornościowy człowieka i, w połączeniu z ruchem, niweluje ryzyko zachorowania na choroby serca, nadciśnienie, cukrzycę, czy nowotwory.

Dlaczego soja odchudza?

Soja, razem z innymi roślinami strączkowymi, jest właśnie taką super żywnością. Warto się przyjrzeć jej działaniu, ze względu na jej właściwości, które doskonale można wykorzystać przy odchudzaniu.

Jak wspomniałam, w artykule o izodiecie, warto ułożyć jadłospis, w którym kalorie pochodzą w 1/3 z białka, węglowodanów i  z tłuszczów.  Takie jedzenie jest pożywne, zdrowe, daje uczucie sytości i przyspiesza spalanie tłuszczu depozytowego. Proporcje tych składników w soi, zbliżają się  do wymienionych w izodiecie.

Badania naukowe wykazały, że warto zmienić kalorie pochodzące z innych produktów żywnościowych na pochodzące z soi. Taka zmiana diety przyczynia się do zmniejszenia masy ciała. Mechanizm tego zjawiska może być dwojaki.  Dotyczy przyswajania kalorii z soi oraz składników zawartych w soi. Kalorie z ziaren soi są przyswajane gorzej w przewodzie pokarmowym, natomiast białko soi powoduje zwiększone zużycie energii w organizmie, zawartość bowiem protein w tej roślinie, jest najwyższa ze wszystkich strączkowych. Soja zawiera też dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, których obecność w diecie przyspiesza spalanie tłuszczu.

Podczas diety odchudzającej, gdy zmniejszamy dopływ kalorii, zmniejsza się przemiana materii. Wpływa ma na to wiele czynników; jednym z nich jest mniejsza produkcja hormonu tarczycy T3. Stajemy się wtedy bardziej ospali, mamy mniej energii. Wiele badań wskazuje na to, że podczas gdy wprowadzimy do jadłospisu soję, mimo zmniejszonej ilości dostarczanych kalorii, produkcja hormonu tarczycy T3, nie zmniejsza się, a więc przemiana materii, mimo zmniejszenia ilości kalorii, pozostaje na takim samym poziomie;  rezultat – obniżenie wagi ciała i dobre samopoczucie.

Izoflawony obecne w soi powodują, że zwiększa się spalanie tłuszczu, a jednocześnie chroniona jest masa mięśniowa, która przy nieodpowiednim odżywianiu, przy różnych dietach cud i braku ćwiczeń fizycznych, po prostu, zanika. Badania na dużych grupach ochotników wykazały, że regularne jedzenie soi nie tylko przyczynia się do zmniejszenia masy ciała, ale pozwala zachować zgrabną sylwetkę. Ludzie regularnie spożywający soję, przez dłuższy czas, mają lepsze proporcje procentowe mięśni do tkanki tłuszczowej (więcej mięśni, mniej tkanki tłuszczowej), w porównaniu do grupy kontrolnej, nie spożywającej soi.

Korzyści zdrowotne

Soja jest produkowania na świecie, na ogromna skalę, zarówno, jako pożywienie dla ludzi, jak i zwierząt. Jest najczęściej konsumowaną rośliną strączkową. Dlatego też prowadzi się bardzo dużo badań w tym obszarze. Wyniki badań są niezwykle ciekawe. Oto niektóre z nich.

  1. Soja zawiera izoflawony wspomniane już powyżej, należące do grupy fitoestrogenów. Hamują one rozwój niektórych nowotworów. Chronią one miedzy innymi przed rakiem sutka, rakiem prostaty.
  2. Zwiera lunasin – małą cząsteczkę białka, która jak się uważa, hamuje powstawanie i rozwój komórek nowotworowych i w konsekwencji prowadzi do ich śmierci.
  3. Spożywanie soi hamuje ryzyko osteoporozy u kobiet po menopauzie.  Można to wytłumaczyć obecnością roślinnego fito-estrogenu w ziarnach soi, który jest podobny w budowie do hormonu żeńskiego – estrogenu.  Ten hormon ma wpływ na budowę masy kostnej.
  4. Soja zapobiega chorobom serca i naczyń krwionośnych.
  5. U osób trenujących, soja podnosi wydolność mięśni, co pozwala osiągnąć lepsze efekty treningowe.

Pamiętaj, aby zachować umiar w spożywaniu soi, jak we wszystkich innych produktach spożywczych. Nadmierna  i  jednostronna dieta z zawartością soi, przy braku jodu w pożywieniu, może przyspieszyć powstawanie wola tarczycowego.

Soję możemy spożywać na różne sposoby; jako ugotowane i przyprawione ziarno dodane  do mięsa czy ryby, jako mleko sojowe, tofu – białko soi itp. Polecam przepisy z serwisu uroda i zdrowie

Przepis na szybkiego i pysznego grilla z tofu, o smaku curry

Składniki, 4 porcje:

  • 600 gram marynowanego tofu
  • Warzywa do smaku, np. cebula, pieczarki, papryka, cukinia.
  • 1 jabłko
  • Drewniane pałeczki do grillowania

Składniki – krem jabłkowy:

  • 2 dl majonezu najlepiej zrobionego samemu
  • 2 dl creme fraiche, czyli zakwaszona śmietanka, zawartość tłuszczu, jak lubisz
  • 1 tarte jabłko
  • 1 łyżeczka curry

Sposób przyrządzenia:

Pokrój tofu w kostki, a warzywa na kawałki. Nadziej wszystko na drewniane patycki i grilluj w piekarniku lub na grillu. Zadbaj o to, aby grillowane warzywa nie przypaliły się zbytnio. W tym czasie przygotuj sos, mieszając dokładnie majonez ze śmietanką, jabłkiem i przyprawą curry. Zaserwuj razem z grillowanym daniem. Pycha!


 

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top