You Are Here: Home » Odchudzanie » Jedz i chudnij » W jaki sposób kontrolować uczucie głodu?

W jaki sposób kontrolować uczucie głodu?

Jednym z najtrudniejszych zadań, podczas odchudzania, jest utrzymanie na wodzy uczucia głodu. Jak mieć nad nim kontrolę?

To proste – trzeba zadbać o dobre jedzenie i jeść właściwe rzeczy. Ta prosta zasada powoduje, że zaczynamy szczupleć. Glukoza jest podstawowym źródłem energii dla naszego mózgu i nawet podczas snu, mózg potrzebuje stałego jej dopływu, do prawidłowych funkcji. Dlatego należy utrzymywać jej poziom powyżej krytycznego. Jeśli tak się stanie, uczucie głodu może zostać znacznie złagodzone. Zastosuj trzy proste zasady:

1. Jedz regularnie

Tak samo jak musisz oddychać, aby zaopatrywać mózg w tlen, tak samo musisz jeść regularnie, aby zaopatrywać mózg w glukozę. Oczywiście, istnieje pewna naturalna tolerancja organizmu, jeśli chodzi o dostarczanie glukozy z jedzeniem. Może on czerpać rezerwy glukozy z glikogenu w mięśniach, wątrobie, nerkach i w samym mózgu.

Jeśli przestajemy jeść węglowodany lub głodujemy, organizm, po wykorzystaniu tych szybkich rezerw, produkuje glukozę z pewnych białek. Drugim źródłem energii dla mózgu są ketony. Organizm produkuje je z tłuszczów. Przemiana tłuszczów w ketony zabiera cały dzień. Jest to przemiana długofalowa, dlatego jeśli zaniedbasz dostarczanie energii w postaci 3 posiłków głównych i 2 przekąsek dziennie, Twoje uczucie głodu może zniwelować Twoje plany odchudzania się. Mózg musi mieć stale dostęp do energii.

2. Jedz w sam raz, jeśli chodzi o ilość

Wielkość porcji, jakie zjadasz, ma znaczenie. Dobra zasada, to jeść tak duże porcje jedzenia jak Twoja zwinięta pięść. Jeśli ćwiczysz, chodzisz na taniec, siłownię lub uprawiasz sport – musisz jeść więcej. Dwie garści ryżu, makaronu, ziemniaków lub bulgur, może być konieczne po intensywnym treningu.

3. Jedz właściwie produkty

Jedzenie produktów, o niskim IG daje lepsze uczucie nasycenia, co powoduje, że nie musisz się najadać. Jeśli sądzisz, że możesz zjeść całą bułkę, mimo, że jest upieczona na całych ziarnach, będzie to dla Ciebie za duże obciążenie węglowodanami. To samo stanie się, gdy zechcesz zjeść ½ kg płatków owsianych. W takiej sytuacji organizm potrzebuje uwolnić duże ilości insuliny, żeby rozprawić się z cukrem, jaki dostarczasz w krótkim czasie do krwi. Następujący na skutek tego zjawiska, spadek poziomu glukozy we krwi, po około ½ godzinie, spowoduje w konsekwencji uczucie głodu.

Jedz odpowiednią ilość białka i tłuszczów, gdyż oprócz swojej ważnej roli budulcowej dla tkanek, opóźniają opróżnianie żołądka i powodują, że poziom cukru we krwi rośnie wolniej i trzyma się na prawidłowym poziomie. Wszystkie źródła protein są dobre i potrzebne. Mięso z ptaków i ryb zawiera ponadto kwasy tłuszczowe omega-3, które uwrażliwiają błony komórkowe na działanie insuliny. Ma to decydujące znaczenie w procesie odchudzania. Jajka mają szczególnie duże znaczenie, jeśli chodzi, o zaspokajanie głodu.

Tłuszcz stanowi materiał budulcowy błon komórkowych i hormonów potrzebnych do prawidłowych funkcji organizmu i jest dobrym źródłem energii. Dostarczany z pożywieniem, ulega spalaniu na bieżące potrzeby organizmu i powoduje, że ten, który jest zgromadzony w tkankach, w postaci zapasów, zaczyna ulegać również spalaniu. Jakość tłuszczu odrywa w tym przypadku szczególną rolę. Dlatego, podczas odchudzania, warto wybrać takie jego źródła, jak np. awokado, olej z oliwek, olej rzepakowy, ryba i wszystkie te, które zawierają omega-3 i są łatwo przyswajalne.

Zastosuj powyższe trzy zasady, a będziesz odżywiać się prawidłowo, zachowasz dobre samopoczucie i schudniesz. Sprawdź tutaj, jakie produkty powodują zmniejszone łaknienie.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top