You Are Here: Home » Odżywianie » Słowniczek » Co to są węglowodany?

Co to są węglowodany?

Węglowodany są paliwem, którego potrzebuje mózg  i cały organizm do procesów przemiany  materii.  Węglowodany znajdują się w różnych pokarmach, które spożywany na co dzień.  Aby mogły być wykorzystane do przemian metabolicznych,   musza być przetwarzane przez organizm  na w cukier prosty - glukozę. Dziennie, sam mózg, zużywa aż od 120 do 130 gram glukozy. Również mięśnie, układ odpornościowy i inne komórki organizmu potrzebują glukozy. Zapasy węglowodanów w organizmie nie są duże. We krwi starczają na 3 do 4 godzin. Dlatego powinniśmy jeść trzy, do pięciu razy na dzień, po to aby uzupełniać zapasy glukozy we krwi. Najlepsze węglowodany znajdują się w produktach, które zawierają skrobię: ziemniaki, ryż, zboża, zboża , fasola, groch. Inne źródła to mleko czy owoce.

Z żywieniowego punktu widzenia węglowodany można podzielić na te, które są przyswajalne łatwo przez człowieka, np. glukoza, skrobia, fruktoza – czyli cukry, oraz błonnik przyswajalny i nieprzyswajalny przez człowieka.

W skład błonnika wchodzi celuloza, która nie jest rozpuszczalna i nie jest trawiona i przez to nieprzyswajalna. Jest to  składnik warzyw, zbóż, owoców, mający korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego. Natomiast pektyna - błonnik rozpuszczalny, obecny w surowych warzywach owocach, wchłania się z przewodu pokarmowego wolno i ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Przyswajanie glukozy z przewodu pokarmowego, zgromadzonej w postaci pektyny, jest powolne i wpływa to korzystnie na nasze samopoczucie i energię życiową.

Pektyny
- obniżają poziom cholesterolu we krwi
- regulują gospodarkę kwasów żółciowych
- oczyszczają organizm z toksyn
- regulują florę bakteryjną
- chronią przed nowotworami
- zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych
- ogranicza przyswajalność tłuszczów w procesie trawienia

Termin cukry lub węglowodany jest potocznie utożsamiany z węglowodanami przyswajalnymi.

Węglowodany wchłaniają się w  przewodzie pokarmowym  i w postaci glukozy są źródłem energii dla   mózgu, mięśni i wątroby i innych narządów. Wysoki i szybko narastający poziom cukru we krwi jest szkodliwy. Insulina bowiem, która zarządza gospodarką cukrową nie jest w stanie uporać się z jego nadmiarem.  W takiej sytuacji, gdy skok glukozy jest gwałtowny,  glukoza wiąże się z białkami krwi w związki nierozpuszczalne. Te związki odkładają się  mózgu, naczyniach krwionośnych, mięśniach.

Jeżeli pozom cukru we krwi jest wysoki przez długi czas doprowadza to do uszkodzenia tych tkanek i szybkiego starzenia się. Występuje demencja, wysokie ciśnienie krwi, cukrzyca, ślepota, głuchota, uszkodzenie nerek. Nazywamy to normalnym starzeniem się, a w dużej mierze to zjawisko jest związane z wysokim poziomem cukru we krwi, spowodowanym jedzeniem szybko wchłaniających się w przewodzie pokarmowym węglowodanów, np cukierków, słodyczy ciastek, białego chleba.  Cukier we krwi jest bardzo potrzebny do życia ale trzeba zachować umiar w jego spożywaniu i zwrócić uwagę na odpowiednie jego źródła.

Najlepszym źródłem glukozy dla organizmu są węglowodany wolno wchłaniające się czyli o niskim indeksie glikemicznym.

Zobacz –   Tabela_Indeksów_Glikemicznych.

40 do 50 procent źródła energii powinno pochodzić z węglowodanów, w zależności od tego, jak wiele  tłuszczu znajduje się w Twoim pożywieniu.  Jeżeli się odchudzasz rekomenduję zmniejszenie ilości węglowodanów w pożywieniu na rzecz protein.

Copywrite by Joanna Szablińska. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Scroll to top